‘Minder groei Unilever door eenmalige factoren’ | Out of Home Shops

‘Minder groei Unilever door eenmalige factoren’

ROTTERDAM - Unilever heeft in het derde kwartaal niet kunnen voldoen aan zijn eigen groeiverwachting. In de eerste twee kwartalen van 2019 lukte dat nog wel, maar door de minder hete zomer dan een jaar eerder viel onder meer de ijsjesverkoop wat tegen.

Topman Alan Jope beloofde in een verklaring dat het Brits-Nederlandse concern de komende tijd orde op zaken stelt door te innoveren en aanpassingen te doen in zijn merkenportefeuille. Concreet wordt gekeken naar verbetermogelijkheden bij de haarverzorgingstak in de Verenigde Staten en huidreinigingsproducten in India, aldus financieel directeur Graeme Pitkethly in een toelichting. Unilever houdt dan ook vast aan zijn doelstellingen voor het hele jaar.

De onderliggende omzet, dus exclusief de effecten van wisselkoersen, overnames en desinvesteringen, groeide in het derde kwartaal met 2,9 procent ten opzichte van een jaar geleden. Het bedrijf streeft op de middellange termijn naar een autonome omzetgroei tussen 3 en 5 procent, maar waarschuwde dat dit jaar de groei waarschijnlijk aan de onderkant van die bandbreedte uitkomt. De totale opbrengsten waren in de verslagperiode 13,3 miljard euro. Marktkenners rekenden erop dat Unilever zijn groeiverwachting nipt zou halen.

IJsjes
Vooral de verkopen van ijsjes in Europa en thee in meerdere markten bleven achter bij de verwachtingen van de eigenaar van merken als Ben & Jerry's en Lipton. Vorig jaar was de zomer in Europa bijzonder heet waardoor de ijsjesinkomsten in 2018 een uitdagende vergelijkingsbasis vormden voor dit jaar. Pitkethly weet het achterblijven van de groei aan “eenmalige factoren”. Onderliggend is het momentum sterk, stelde hij.

Producenten van levensmiddelen als Unilever moeten de laatste tijd vaker hun merkenportefeuilles tegen het licht houden vanwege veranderende smaken onder consumenten. Mensen hebben steeds meer oog voor lokale en ambachtelijke producten en letten meer op de ingrediëntenlijst. Pitkethly geeft aan dat de focus bij innovaties op artikelen van premium- en natuurmerken en producten “met een doel” ligt. Concurrent Nestlé liet een groei van 3,7 procent op jaarbasis zien in de afgelopen negen maanden.

Brexit
Unilever is niet bang voor brexit. Volgens Pikethly zal de impact op het concern “waarschijnlijk niet materieel” zijn. De activiteiten in het Verenigd Koninkrijk bedragen volgens de financieel topman maar 5 procent van het groepsresultaat. Bij een no-dealbrexit zal er waarschijnlijk wel meer geregeld moeten worden, aldus de directeur.

Bron: ANP