Omzet Sligro neemt met bijna 10 procent af in Q3

VEGHEL – Ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 is de omzet van Sligro met 9,5 procent afgenomen. Dat maakt de groothandel bekend in zijn Trading Update van het afgelopen kwartaal. De totale omzet in Q3 bedroeg hierdoor 547 miljoen euro, ten opzichte van 605 miljoen het jaar ervoor.

Hierdoor is er sprake van een totale omzetafname in 2020 met 14,4 procent (van 1.740 miljoen naar 1490 miljoen). De verlaging is volgens Sligro te wijten aan de overheidsmaatregelen rondom COVID-19. Een mooie zomer, met een vermindering van de maatregelen, zorgde voor een minder grote afname van de omzet dan in de kwartalen ervoor.

Toch laat Sligro ceo Koen Slippens weten dat hij ondanks deze gegevens positief gestemd is: “Onder deze omstandigheden zijn wij, ten opzichte van de overige spelers in de markt, relatief minder hard geraakt.” Als reden hiervoor geeft hij hun grote regionale spreiding, een brede klantenportefeuille en een combinatie van zelfbediening en bezorging hebben.

Investeren
Op dit moment richt de groothandel zich op beperkt, maar gericht, investeren en het op orde brengen van de zaken binnen het bedrijf, “om straks optimaal van het herstel te kunnen profiteren. Dat is nu het devies bij Sligro Food Group”, volgens Slippens. Hierbij hoort ook het versneld afronden van strategische programma’s, die vanaf 2021 zullen bijdragen aan economisch herstel.

Een onderdeel hiervan is Sligro Online 4.0, een vernieuwd digitaal bestelplatform waar klanten van Sligro sinds het derde kwartaal groepsgewijs aan worden geïntroduceerd. Daarnaast is het bedrijf ook bezig aan een ‘optimalisatie van de organisatie’, waarbij gedeelde diensten tussen Nederland en België geïntegreerd worden voor kostenreductie. Dit geldt ook voor de IT-, supply chain- en inkoopafdelingen en staat ook een vereenvoudiging van de directiestructuur op het programma.

Bron: Out.of.Home Shops