Philip Morris: ‘Weinig rekening gehouden met rokers’ | Out of Home Shops

Staatssecretaris Blokhuis presenteert Nationaal Preventieakkoord

Philip Morris: ‘Weinig rekening gehouden met rokers’

(PREVENTIEAKKOORD) BERGEN OP ZOOM - Philip Morris Holland houdt zich, ondanks de bekendmaking van het Nationaal Preventieakkoord, vast aan de ambitie om sigaretten zo snel mogelijk te vervangen door minder schadelijke, rookloze alternatieven.

In een reactie laat Philip Morris weten dat het gepresenteerde Preventieakkoord te weinig rekening houdt met de nog altijd 3 miljoen volwassen rokers in Nederland. “Velen van hen zijn ongevoelig voor verregaande beleidsmaatregelen en stoppen daardoor niet met roken. Ze zijn gebaat bij het overstappen op minder schadelijke, rookloze producten.”

Per 1 januari stopt de tabaksfabrikant met het maken van reclame voor sigaretten binnen tabaksspeciaalzaken en de reclame voor de sigarettenmerken van Philip Morris verdwijnen van de gevels van tabaksspeciaalzaken. “En dat terwijl juist de tabaksspeciaalzaak een cruciale rol kan vervullen in het informeren van de volwassen roker over minder schadelijke alternatieven.” Philip Morris ziet het als een gemiste kans dat er in het Preventieakkoord te weinig onderscheid wordt gemaakt tussen de meest schadelijke vorm van tabaksgebruik zoals sigaretten en shag, en minder schadelijke, rookloze producten zoals elektronische sigaretten en tabaksproducten die worden verwarmd in plaats van verbrand.

Onbedoeld gevolg
“Door alle producten over één kam te scheren wordt de volwassen roker belet om kennis te nemen van- en informatie te ontvangen over wetenschappelijk onderbouwde, minder schadelijke alternatieven”, zegt Peter van den Driest, directeur Externe Betrekkingen van Philip Morris Holland. Volgens hem zal de huidige roker daardoor niet, of minder snel overstappen op een beter alternatief. “Dit heeft als onbedoeld gevolgd dat het gebruik van sigaretten en shag in stand wordt gehouden en staat daarmee haaks op de doelstellingen van het Preventieakkoord.”

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops