Vijf foodbedrijven winnen Oranje Handelsmissiefonds

AMSTERDAM – Vijf Nederlandse foodbedrijven zijn vandaag uitgeroepen tot winnaar van het Oranje Handelsmissiefonds 2020. In tijden waarin hulp meer gewenst is dan ooit, krijgen de bedrijven een jaar lang ondersteuning bij het realiseren van hun exportambities.

De vijf winnende foodbedrijven zijn:

• Biochem Products (Enter): dit bedrijf ontwikkelt en produceert duurzame diervoeders met natuurlijke ingrediënten, die de diergezondheid en productiviteit op een duurzame manier verbeteren. Het innovatieve bedrijf wil graag uitbreiden naar Brazilië.

• Fairtrade Original (Culemborg): de eerste fairtrade organisatie ter wereld, die meer dan 120 producten verkoopt. Fairtrade Original ontwikkelt eerlijke handelsketens met boeren en producenten over de hele wereld. Deze social enterprise wil verder internationaliseren en richt zich op Zweden.

• Fruitfunk (’s-Hertogenbosch): ontwikkelt tussendoortjes en snoep gemaakt van meer dan 98 procent fruit. Daarmee creëert het bedrijf verantwoorde snack-opties voor kinderen. Fruitfunk wil voet aan de grond krijgen in Frankrijk.

• Holie Foods (Amsterdam): dit duurzame voedingsmerk richt zich op klimaatpositief ondernemen. Alle producten zijn vegan, worden lokaal geproduceerd en 50 procent van de opbrengst wordt gebruikt voor het planten van bomen. Holie Foods richt zijn pijlen op Duitsland.

• Theha (Harderwijk): maakt kokosproducten en is de enige producent in Nederland van kokosbrood. Dit familiebedrijf wil uitbreiden naar Duitsland.

Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van evofenedex, EY, ING, MKB-Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Deze partners helpen voor het zevende jaar op rij tien mkb-bedrijven met het uitbreiden van hun buitenlandse netwerk door hun ervaring en kennis op het gebied van internationaal zakendoen. De winnaars zijn gekozen uit ruim 200 inschrijvingen en geselecteerd op criteria zoals duurzaamheid, innovatie en de motivatie om te starten of uit te breiden in het buitenland.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops