Winnaar GfK Formule Rapport: Eazie | Out of Home Shops

‘Het gaat om de balans tussen lichaam en geest’

Winnaar GfK Formule Rapport: Eazie

UTRECHT - Het gemak, de eenvoudige manier van bestellen, het heerlijke eten en de focus op gezondheid. Dat zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om bij Eazie te gaan eten, zo blijkt uit het GfK Out of Home Formule Rapport 2019. De keten, gespecialiseerd in healthy food on the go, komt als winnaar uit de bus in de categorie Fastservice.

“We zijn ontzettend blij met deze titel.” Aan het woord is Shunli Huang, een van de drie leden van het managementteam van Eazie. “Onze gasten waarderen ons en dat geeft aan dat we een goed concept hebben en de juiste keuzes maken. Dat is heel waardevol.”
Eazie maakt al vijftien jaar deel uit van het Nederlandse straatbeeld. Het idee voor dit concept is ontstaan toen de broers Shunli en Shengli Huang zelf studeerden. “Als student was ik op zoek naar een gelegenheid waar ik snel en makkelijk een gezonde maaltijd kon krijgen die ook nog eens betaalbaar was”, vertelt Huang. “Die combinatie bleek niet te vinden. Dus toen hebben we na veelvuldig brainstormen dit concept bedacht. Ook als tegenwicht voor ongezond fastfood, want we wilden een gezond alternatief bieden.” Huang opende de eerste versie in 2004 in Leiden. “Dat bleek al snel een groot succes en twee jaar later opende ook de tweede vestiging van Eazie zijn deuren. Inmiddels zijn er landelijk drieëntwintig vestigingen. Eind dit jaar of  begin volgend jaar komen er nog eens zeven bij.”

Verse ingrediënten
Rob Wolfs, eveneens lid van het managementteam, vertelt dat het concept van Eazie is gebaseerd op drie pijlers: gemak, gezond en lekker. “De basis is dat we lekker en gezond eten willen aanbieden. We gebruiken verse ingrediënten, zoals veel verschillende soorten groente en wokken onze gerechten niet in extra olie. De consument kiest zelf zijn of haar ingrediënten en stelt zo een wokgerecht samen. Daarnaast is er keuze uit verschillende wraps, pokebowls en noodlesoup.”
Eazie heeft zich eveneens gespecialiseerd in healthy specials. Wolfs: “Dit zijn gerechten die zijn samengesteld in samenspraak met Naomi Brinkmans, sportdiëtiste bij onder andere de KNVB en oranje-elftallen. Wie na werktijd nog gaat sporten, heeft behoefte aan een anders samengestelde maaltijd dan wanneer je ‘s avonds nog naar die extra vergadering moet. Deze specials zijn zo samengesteld die iedereen een keuze maakt gebaseerd op zijn of haar energiebehoefte.” Wolfs vertelt dat de gerechten van Brinkmans nu worden aangeboden op maaltijdniveau, maar dat daar in de toekomst verandering in komt. “Nu kan de consument kiezen uit zes verschillende gerechten. Op termijn willen we dit personaliseren, zodat de consument zelf de ingrediënten kan kiezen.”

Concept
Het concept van Eazie past volgens Wolfs helemaal in deze tijd. “De tijd nemen om een gezonde voedzame maaltijd te eten in een leuke omgeving wordt steeds belangrijker gevonden. De uitstraling van onze restaurants draagt bij aan dit gevoel. Het gaat niet meer alleen om eten, ook de balans tussen lichaam en geest is essentieel.” Eazie richt zich vooral op consumenten voor wie gezond eten belangrijk is, maar die ook van lekker eten houdt. Huang: “Het is niet de bedoeling de consument belerend toe te spreken. Wij zijn geen expert die zegt wat mensen wel en niet moeten doen en welke voedingskeuzes zij moeten maken. We wijzen niet met ons vingertje, maar bieden een alternatief.”

Delivery
Eazie intensiveert de komende jaren het kanaal maaltijdbezorging. “Dit is een heel belangrijke categorie voor ons. Er gaat jaarlijks ongeveer 1,9 miljard euro omzet om in mealdelivery”, vertelt Wolfs. “Het aankomende jaar stijgt dit tot boven de 2 miljard. De vraag naar de bezorging van gezonde maaltijden wordt steeds belangrijker.” Daarom heeft Eazie een half jaar geleden haar eerste bezorgvestiging geopend in het stadshart van Zoetermeer. “We hebben hier al eerder een vestiging geopend, maar de stad heeft meer potentie dan alleen dit restaurant. Vandaar dat we de keuze hebben gemaakt om het bezorgen te intensiveren met een op zichzelf staande bezorglocatie”, zegt Wolfs. Huang vult aan: “Onze strategie is in grote steden een restaurant te starten en onze reikwijdte uit te breiden met bezorglocaties daar omheen. Zo kunnen we meer consumenten bedienen.”

Toekomst
Het uitbreiden van bezorggebieden is niet het enige toekomstplan dat Wolfs en de broers Huang met Eazie hebben. Wolfs: “Naast de eerder genoemde zeven vestigingen die eind dit jaar of begin volgend jaar hun deuren openen, willen we de aankomende drie jaar verder doorgroeien naar vijftig vestigingen en spelen we ook met de gedachte om ons in Duitsland te vestigen.” Een andere grote stap is het creëren van een platform waar gezond eten veel persoonlijker en toegankelijker wordt gemaakt. “Dit wordt een interactief platform waar we contact met onze klanten hebben”, aldus Huang. “Via dit platform leren we onze klanten kennen en weten we wat hun behoeften zijn. Bijvoorbeeld waar ze naar op zoek zijn, wat ze lekker vinden en welke gerechten we nog meer in ons assortiment kunnen aanbieden.” Het is volgens Wolfs de bedoeling dat dit platform in het derde kwartaal van volgend jaar live gaat. “Het moet absoluut geen platte bestelsite worden, maar een leuke, laagdrempelige site waar we met onze gasten van gedachten kunnen wisselen.”

Bron: Out.of.Home Shops