SWO De Splinter stoomt door

NIEUWVEEN - SWO De Splinter stoomt door. De nieuwe coöperatie voor tankstation-ondernemers heeft inmiddels ruim 70 leden, die gezamenlijk 3 tot 4 procent van de totale petrolmarkt vertegenwoordigen. Bovendien heeft De Splinter samenwerkingsovereenkomsten met alle grote fabrikanten, waarmee wordt gesproken over groei en rendement voor de lange termijn.

Dit bevestigt directeur Aschwin Vermeulen van Samenwerkings Organisatie De Splinter. Hij maakt voor de aangesloten leden afspraken met fabrikanten over acties, schapruimte en -presentaties om zo het rendement van de shop verder te verbeteren. “Er blijkt behoefte aan om gestructureerd samen te werken op assortimentsgebied. De groei en rendement op de lange termijn staat centraal in wat wij doen.” Belangrijk voordeel voor de aangesloten leden is dat de ondernemers zich niet meer tot in detail in alle categorieën hoeven te verdiepen en de handen vrij hebben voor andere zaken, zoals het verbeteren van de vestigingspunten of te werken aan expansie. Vermeulen: “Belangrijk voordeel voor de fabrikant is dat die meer inzicht krijgt over het moment van aankoop.” De Splinter bestaat nu ruim een jaar en Vermeulen ziet veel goede dingen ontstaan, maar verbeterpunten zijn er ook. “Onze leden werken met een vierwekelijkse actiekalender waarin zes tot tien acties plaatsvinden. Het resultaat van deze acties kan volgens ons nog verbeteren door ze bijvoorbeeld actief te verkopen of de positie van de acties in de shop aan te passen.”

Op maat
De aangesloten leden werken inmiddels allemaal met de schappenplannen van De Splinter. “In 2010 gaan we over op een meer tailormade aanpak. Nu hebben we plannen die breed worden toegepast en als een station een meter meer of minder ruimte heeft voor een bepaalde productgroep dan passen we dit ter plekke aan. We willen echter naar een oplossing op maat voor ieder station zodat het beste rendement wordt gerealiseerd.” De Splinter stimuleert fabrikanten ook mee te denken met de ondernemers. Zo is er inmiddels  een bijeenkomst geweest waar ondernemers en fabrikanten elkaar konden ontmoeten. Vermeulen: “Dit was zeer geslaagd en tevens hebben we fabrikanten tijdens de dag uitgedaagd om een succesvolle combinatie-actie te bedenken die de verkopen in de shops aanjaagt. De respons hierop was fantastisch.”

Stap
De Splinter bestaat nu uit ruim 70 aangesloten tankstations. “Dit aantal groeit door, eind dit jaar zal de teller op honderd staan waardoor we een volgende stap in de bundeling van de  inkoopkracht realiseren. Dit komt doordat volumes aanzienlijk toenemen waarmee De Splinter voor al haar partners een nog interessantere partij gaat worden”, aldus Vermeulen. Roel Maas van Auto Maas was een van de
eerste leden van De Splinter en nauw betrokken bij de oprichting ervan. Hij ervaart de stappen die worden gezet als zeer positief. “De uitstraling van acties is uniform en dat vind ik zeer prettig. Daarnaast werken we nauw samen op het gebied van de inkoop en dit heeft al geleid tot veel voordeel. Het rendement van mijn shops is sterk verbeterd.” Rob Leus, eigenaar van drie tankstations in Almelo, is sinds kort verbonden aan De Splinter. “Het spreekt mij aan dat er nu eindelijk eens een coöperatie is voor tankstationondernemers, maar ook nog eens opgericht dóór ondernemers. Iedereen spreekt dezelfde taal en de samenwerking gaat verder dan alleen het behalen van inkoopvoordeel.”

Bron: Shops out.of.home