HAARLEM – In de restaurants van meubelgigant Ikea is vanaf 10 juli een plantaardige versie van de hotdog te koop, de plantdog. De kipvariant van de hotdog is al ruim veertig jaar zeer populair onder bezoekers van Ikea. Om klanten over te halen om eerder voor de plantaardige versie te kiezen is de plantdog goedkoper dan de kipvariant.
Bij het Zweedse woonwarenhuis is nu al 50% van de warme gerechten vegetarisch. Op het menu stonden al de veggiedog, plantaardig softijs en plantaardige en vegetarisch Zweedse balletje. Bijna een derde van de klanten besteld al plantaardige en vegetarische balletjes. Een op de vijf bezoekers van het Ikea restaurant besteld al de veggiedog in plaats van de kiphotdog. Bij het woonwarenhuis zijn de plantaardige en vegetarische varianten altijd goedkoper dan de vleesvarianten.
“We hopen zoveel mogelijk mensen positief te verrassen met de smaak van de plantdog. Als bekende, grote retailer heeft Ikea de verantwoordelijkheid om duurzame consumptie te stimuleren. Dit betekent dat we onze plantaardige alternatieven zo aantrekkelijk mogelijk moeten maken. Dit doen we niet alleen met de receptuur maar ook met de prijzen. Die zijn van onze plantaardige opties altijd lager dan die van hun vleesvarianten”, zegt Marcel van Geijn, food manager Ikea Nederland.
Bron: Out.of.Home Shops