UTRECHT – ProVeg heeft een nieuw platform gelanceerd waar je kunt nakijken welke doelstellingen diverse organisaties in de foodretail en foodservice hebben gesteld voor de eiwittransitie. Ook kan worden ingezien hoe deze organisaties scoren op hun eigen doelstellingen.
Van supermarkten, contractcateraars, groothandels, restaurantketens en onderwijsinstellingen kan op het platform eiwitstand.nl worden nagekeken hoe ver zij zijn met de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon. Niet eerder werd de eiwittransitie zo precies in kaart gebracht. ProVeg wil op deze manier de hele voedselomgeving activeren om meer werk te maken van plantaardig.
Noodzaak
Martine van Haperen, expert Food Industry & Foodservice bij ProVeg: “De noodzaak van de eiwittransitie is inmiddels breed doorgedrongen in de maatschappij. Voor een blijvende verandering hebben we een voedselomgeving nodig waar plantaardig eten vanzelfsprekend is. Mensen maken dagelijks talloze keuzes over wat ze eten. Bijvoorbeeld in de supermarkt, op het werk, op school, in een restaurant of tijdens een dagje uit. Daarom is het belangrijk dat alle bedrijven die eten aanbieden of verkopen meer plantaardig en minder dierlijk als speerpunt opnemen in het beleid en concrete maatregelen nemen.”
Doelen
Op het nieuwe platform laat ProVeg ook zien welke stappen er worden ondernomen voor meer plantaardig. Zestig procent van de organisaties neemt ook daadwerkelijk maatregelen en laten daarmee zien dat het onderwerp op de agenda staat. Vrijwel alle grote supermarkten en contractcateraars hebben eiwitdoelen. Van de restaurantketens is dat slechts twintig procent en opvallend is dat geen enkele groothandel een doel heeft opgenomen. Binnen sectoren zijn er ook grote verschillen. In het onderwijs zijn het vooral de universiteiten die vrijwel allemaal een doel hebben, hogescholen blijven steken op 28% en van de mbo-instellingen heeft slechts vier procent een doel vastgelegd.
Advies Gezondheidsraad
Marjolein Verkerk, MVO-manager Jumbo Supermarkten: "In lijn met het advies van de Gezondheidsraad is ons doel dat in 2030 zestig procent van de verkochte eiwitten plantaardig is. Daarom zetten we in op smaak, betaalbaarheid en innovatie, zodat we klanten kunnen inspireren en op een laagdrempelige manier kunnen laten kiezen voor een meer plantaardig eetpatroon. Samen met onze ketenpartners werken we aan een voedselomgeving die deze keuze mogelijk maakt. Dat kunnen we niet alleen; het vraagt inzet van de hele sector. Op eiwitstand.nl maakt ProVeg deze inspanningen zichtbaar."
Inzicht in voortgang
De data die ProVeg gebruikt voor het platform komt grotendeels van openbare bronnen, zoals bedrijfswebsites, duurzaamheidsverslagen en vakmedia. Organisaties hebben van ProVeg de mogelijkheid gekregen om de informatie op juistheid te controleren. “Voor een succesvolle strategie is een aantal ingrediënten nodig: commitment aan een ambitieus doel, concrete stappen om het doel te bereiken en inzicht in de voortgang. Ruim 60% van de onderzochte organisaties zet al stappen, maar slechts 10% rapporteert over de voortgang, terwijl het juist essentieel is om te weten waar je als organisatie staat. Ik verwacht dat meer organisaties komend jaar inzichtelijk gaan maken hoe ze ervoor staan. Daar is de hele maatschappij bij gebaat”, aldus Van Haperen.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops