table-791167_1920.jpg

Onderzoek

Rabobank: stijgende kosten drukken de marges in de horeca

UTRECHT - Uit recente cijfers van de Rabobank blijkt dat 2023 een goed jaar was voor de horecasector. “Zowel de omzet als de volumes stegen in vergelijking met 2022. Er werd zelfs een recordaantal overnachtingen geregistreerd. Maar veel ondernemers ervaren een andere realiteit, waarin stijgende kosten de marges onder druk zetten”, laat de bank weten.

Redactie |

Na drie ‘coronajaren’ was 2023 het eerste normale jaar voor de horeca. Dat resulteerde in het feit dat de omzetten en volumes zich herstelden tot boven de niveaus van voor corona. Toch kijken ondernemers met gemengde gevoelens terug op 2023 omdat de kosten ook sterk toenamen. Dit leidde, volgens de Rabobank, tot een kleinere marge voor horecabedrijven.

'Doormodderen'
Voor 2024 verwacht de Rabobank een vergelijkbaar beeld. “Enerzijds lijkt de consument door een stijging van de koopkracht bereid de horeca te blijven bezoeken. Anderzijds stijgen ook dit jaar de kosten, onder andere vanwege de nieuwe afgesloten horeca-cao. Door gestegen afzetprijzen en volumes verwachten we wel dat de marges in 2024 minder onder druk zullen staan dan in 2023. Toch is de verwachting dat 2024 een jaar van ‘doormodderen’ wordt voor de sector. De grootste uitdaging voor veel bedrijven ligt niet zozeer bij het maken van omzet, maar vooral in het beperken van de kosten.”

Verder zag Rabobank het aantal faillissementen in 2023 stijgen. “In 2023 zien we dat de markt normaliseert en faillissementen weer op het niveau liggen van voor covid. De gevreesde golf van faillissementen is in 2023 uitgebleven. Wel zien we dat ondernemers steeds meer worstelen met lagere marges en ervoor kiezen om hun bedrijf te sluiten. Het aantal horecabedrijven neemt voor het eerst sinds lange tijd af. Er verdwenen de laatste jaren al steeds meer cafés, maar nu zien we dat ook bij restaurants in Nederland. De verwachting is dat dit doorzet.”

Verlichte druk
Toch is de bank voor het komende jaar voorzichtig positief gestemd: “2023 was opnieuw een pittig jaar voor de horecasector. En ook in 2024 zal het voor velen nog even ‘doormodderen’ zijn. Maar ook al zijn de uitdagingen de wereld nog niet uit: geluiden over de verlichte druk op marges en het groeiend aantal overnachtingen stemmen positief.”

Bron: Out.of.Home Shops