femkehalsemaendolfvandenbrinkproostenopsamenwerking.jpg Femke Halsema en Dolf van den Brink proosten op samenwerking (Foto: Heineken)

Samenwerking Amsterdam en Heineken voor 750ste jubileumjaar

AMSTERDAM – Brouwerij Heineken en de gemeente Amsterdam gaan samenwerken om de 750 jaar Amsterdam te vieren. De brouwerij wordt hoofdsponsor. De samenwerking tussen de partijen is beklonken door burgemeester Femke Halsema en Heineken ceo Dolf van den Brink in de oude bestuurskamer van Heineken in Amsterdam.

Redactie |

De hoofdstad staat van 27 oktober tot en met 27 oktober 2025 in het teken van 750 jaar Amsterdam. Dit wordt gevierd met activiteiten, feesten, concerten, theatervoorstellingen en exposities. De opening van dit jubileumjaar is in de Ziggodome waar een openingsconcert zal plaatsvinden. Op 21 juni 2025, de langste dag van het jaar, is er feest op een autoloze ring van de A10. Met de feestelijkheden wil de gemeente het vrije karakter van de stad vieren en verbindingen leggen tussen inwoners en andere Amsterdam-minnende mensen. Heineken zal het jubileumjaar samen met de organisatie dragen. 

Leverancier van gezelligheid
“We zijn al meer dan 150 jaar leverancier van gezelligheid. Heineken® is geboren en getogen in deze prachtige stad; als trotse inwoner leveren we heel graag een actieve bijdrage aan de festiviteiten. Niet alleen omdat we een prachtige geschiedenis delen, maar juist ook omdat we anno nu bruisend onderdeel zijn van de kleurrijke samenleving die de stad rijk is. Van de typisch Amsterdamse kroeg tot het terras. De club of het stadion. De buurtborrel, de picknick in het park of housewarming. Als werkgever en experience voor bierliefhebbers. Heineken® zit in de haarvaten van de stad en brengt leven in de brouwerij, en daarom zijn we erbij. Samen met en voor de Amsterdammers gaan we er een onvergetelijk vieringsjaar van maken. Hoe we dit gaan doen, wordt nu druk aan gewerkt. Maar één ding is zeker; er zit veel moois in het vat en de hele stad kan meegenieten. Ik kijk uit naar het moment waarop we met iedereen die Amsterdam een warm hart toedraagt kunnen proosten op het 750-jarig bestaan’, aldus ceo van den Brink.

Mijlpalen
Burgemeester Halsema voegt toe: “Wie kijkt naar de rijke geschiedenis van onze stad, kan niet om Heineken heen. Gerard Heineken was 22 jaar toen hij het familiebedrijf in de 19e eeuw begon, met een ondernemersgeest die nog altijd bijzonder goed bij Amsterdam past. Anderhalve eeuw is Heineken onderdeel geweest van vele feestelijke momenten en mijlpalen in de stad, in het stadion, het theater of het café op de hoek. De bierbrouwer is inmiddels wereldberoemd en blijft trouw aan de plek waar het allemaal begon. Ik ben daarom trots op deze nieuwe samenwerking. Het Amsterdams bedrijfsleven is onmisbaar voor de viering van onze verjaardag. Met elkaar kijken we terug op 750 bewogen jaren en kijken we uit naar een feestelijk en groots jubileumjaar voor alle Amsterdammers en iedereen die onze stad een warm hart toedraagt.”

Leven in de brouwerij
Heineken is al 150 jaar in de hoofdstad aan de Stadhouderskade gevestigd en heeft de naam 'leverancier van gezelligheid'. De brouwerij heeft internationale allure verworven, zonder hierbij het Amsterdamse karakter te verliezen. Op de plek waar nu Heineken Experience zit, zette oprichter Gerard Heineken de basis met een kleine familiebrouwerij. Daarnaast was Heineken sterk betrokken bij de economische en culturele wederopstanding van Amsterdam, waaronder de bouw van het Rijksmuseum, de aanleg van het Noordzeekanaal en het Vondelpark. Ook sponsort de bierbrouwer culturele instellingen, evenementen zoals Sail, Pride Amsterdam en de stichting The Green Mile waarmee het de sterke band met de stad en de Amsterdammers tot op heden laat zien. Heineken is ook in 2025 sponsor van Sail 2025, de 10e editie van dit sinds 1975 vijfjaarlijks terugkerende evenement. 

Bron: Out.of.Home Shops