3R6A7280.IlseSchuurmansfotografie.jpg Patricia Dreves en Vincent Hooghuis van Essity zijn in hun nopjes met de award. Foto: Ilse Schuurmans

Essity: ‘Samenwerking in de keten is essentieel’

ZEIST – Essity mocht de Out.of.Home Award 2025 ontvangen in de categorie Hygiëne op twee criteria: omzetontwikkeling en winstgevendheid. “Tork, een merk van Essity, biedt meer dan producten: we leveren complete hygiëneoplossingen en ondersteuning”, aldus Vincent Hooghuis, sales manager hospitality Benelux. Patricia Dreves, segment marketing manager horeca, vult aan: “Tork ondersteunt ondernemers met efficiënte en duurzame systemen.”

Redactie |

Fabrikant: Essity
Categorie: Hygiëne
Criteria: Omzetontwikkeling & Winstgevendheid

Wat betekent deze erkenning voor jullie organisatie?
Hooghuis: “Allereerst is het een enorme eer om deze waardering van onze groothandelspartners te ontvangen! Het bevestigt opnieuw dat we inspelen op de behoeften van de markt en onze klanten – en het stimuleert ons om te blijven innoveren.”

Wat zijn volgens jullie de doorslaggevende factoren geweest voor deze overwinning?
Hooghuis: “Hygiëne is niet alleen essentieel, het draagt direct bij aan een betere gastervaring én betere bedrijfsresultaten. Veel horecaondernemers zijn zich daar nog onvoldoende van bewust. Daarom biedt Tork meer dan producten: we leveren complete hygiëne-oplossingen en ondersteuning. Als onderdeel van Essity, een van de meest duurzame bedrijven ter wereld, zetten we ons in om duurzame hygiëne toegankelijk te maken voor iedereen. Binnen de horeca focussen we op afvalreductie door slimmer verbruik en circulaire oplossingen.”

Welke elementen beschouwen jullie als onmisbaar voor langdurig en wederzijds succes?
Hooghuis: “De elementen die wij beschouwen als onmisbaar voor langdurig en wederzijds succes zijn kennisdeling en het volgen van markt- en categorieontwikkelingen. Dat is allebei cruciaal. Daarnaast is het begrijpen van gezamenlijke belangen van onze partners en hun klanten essentieel. Een snelle adoptie van Tork-innovaties helpt ons om eindgebruikers te ondersteunen bij het verbeteren van de gastervaring, het behalen van duurzaamheidsdoelen, het besparen op verbruik en het efficiënter runnen van hun zaak.”

Hoe stimuleren jullie de groei of innovatie binnen jullie categorie?
Dreves: “Wij stimuleren de groei of innovatie binnen de categorie door vooruit te denken. Van het ontwerpen van de ultieme gastervaring tot het herdefiniëren van efficiënte reiniging en het vinden van duurzamere oplossingen: alles wat we doen is gericht op het succes van onze klanten, vandaag én morgen.”

Wat maakt jullie aanpak richting groothandels en ondernemers zo effectief?
Hooghuis: “Onze aanpak richting groothandels en ondernemers is zo effectief omdat wij samenwerking in de keten als iets essentieels zien. Duurzaamheid zit in ons dna en vormt een kernonderdeel van onze bedrijfsvoering. Tork ontwikkelt innovatieve hygiëne-oplossingen die goed zijn voor het bedrijfsleven, mensen én de planeet.”

Hoe anticiperen jullie op de veranderingen in het koop- en consumptiegedrag in het out-of-homekanaal?
Dreves: “We zien de uitdagingen – hogere kosten, dalende marges, personeelstekorten en prijsgevoelige consumenten. Tork ondersteunt ondernemers met efficiënte en duurzame systemen, zoals onze Tork Reflex™ dispensers met vel-voor-veldosering, die het papierverbruik tot wel 37% verminderen. Dat is goed voor de portemonnee én het milieu!”

Wat staat er op de planning om de relatie met jullie partners nog beter te maken?
Hooghuis: “We willen de onbetwiste categorieleider zijn op het gebied van hygiëne in de ogen van onze partners. In een snel veranderende markt geloven we in een omnichannel aanpak, waarbij we via diverse mediakanalen onze gezamenlijke klanten optimaal ondersteunen – voor meer rendement én een betere gastbeleving. We blijven innoveren op het gebied van duurzaamheid en kostenbesparende systeemoplossingen voor zowel front-als back-of-house. Door onnodige transportbewegingen uit de keten te halen, realiseren we CO2-reductie én tijdsbesparing.”

Waar zijn jullie het meest trots op als je terugkijkt op het afgelopen jaar?
“Deze prijs natuurlijk!”