VEGHEL – Groothandel Sligro heeft in het tweede kwartaal van 2025 de mindere resultaten van het eerste kwartaal goed gemaakt. Over het eerste halfjaar van 2025 werd een nettowinst van 2 miljoen euro gehaald, tegenover het verlies van 1 miljoen euro in Q1 van 2024.
Sligro wijdt de goede resultaten voornamelijk aan het mooie voorjaarsweer, waardoor de omzet in Q2 een positieve impuls kreeg. Volgens het bedrijf werd in België het keerpunt in de omzetontwikkeling bereikt. Koen Slippens, ceo: “Het herstel van de marktomstandigheden in Nederland en België komt nog maar langzaam op gang. Er was in de eerste jaarhelft als geheel nog nauwelijks sprake van volumegroei in de markt. Dus de marktgroei komt nog altijd hoofdzakelijk uit inflatie. In het tweede kwartaal verbeterde het beeld, geholpen door het mooie voorjaarsweer.”
Verbetering
In het eerste halfjaar van 2025 haalde de groothandel een autonome omzet exclusief tabak van bijna 1,274 miljard euro tegenover 1,263 miljard euro in het eerste halfjaar van 2024, een stijging van 0,8%. De bedrijfskosten namen met 0,3% toe tot 29,4% van de omzet exclusief tabak. “In de eerste jaarhelft hebben die inspanningen er vooral voor gezorgd dat we de prijsstijgingen konden opvangen waardoor vooralsnog een bescheiden rendementsverbetering resteerde. Na een zwak eerste kwartaal laat het tweede kwartaal op zowel omzet als rendement een duidelijk beter beeld zien en wij verwachten op die trend in de tweede jaarhelft door te kunnen bouwen”, meldt Slippens.
Sligro wijzigt per 1 oktober 2025 de topstructuur van het bedrijf. De functie van chief commercial officer wordt opgeheven omdat na evaluatie is gebleken “dat deze ons onvoldoende brengt”. De Executive Board zal vanaf die datum weer bestaan uit twee functies, de ceo en cfo. De commerciële aansturing wordt weer rechtstreeks onder de ceo geplaatst. De huidige cco, Dries Bögels zal als gevolg van deze structuuraanpassing op 1 oktober het bedrijf verlaten.
Bron: Out.of.Home Shops