starbucks-1281880_1280.jpg

Starbucks-ceo onthult resetplan voor merk

AMSTERDAM/SEATTLE - Starbucks heeft het afgelopen kwartaal opnieuw minder koffie en snacks verkocht. De verkopen in winkels die al meer dan een jaar open zijn, daalden de voorbije maanden met 2%. Toch stegen de aandelen van het in Seattle gevestigde bedrijf met 4,1% deze week.

Redactie |

De Amerikaanse koffieketen heeft al langer last van dalende verkopen, doordat klanten minder besteden na prijsverhogingen en door lange wachttijden. De vorig jaar aangetreden topman Brian Niccol probeert daar verandering in te brengen, zo meldt BNR.

Back to Starbucks
Niccol heeft onder meer plannen doorgevoerd om de service te versnellen en de cafés aantrekkelijker te maken. In de Verenigde Staten is hij bezig het menu te vernieuwen en de winkels anders in te richten. Niccol stelt in een toelichting op de kwartaalcijfers dat het bedrijf vooruit ligt op schema met zijn plannen voor de ommekeer. Hij belooft daarnaast in 2026 een 'golf van innovatie'. Starbucks boekt in het derde kwartaal van 2025 een hogere dan verwachte omzetstijging. 

In China, de op een na belangrijkste markt voor Starbucks, zitten de verkopen voor het eerst sinds eind 2023 weer in de lift door verbeterde vraag, aanpassingen in het menu en investeringen in personeel en winkeloperaties. Dit compenseerde de afnemende consumentenbestedingen op de thuismarkt.

Niccol gaf aan het gevoel in de winkels te willen veranderen met meer textuur, warmte en een gelaagd ontwerp en het terugplaatsen van duizenden zitplaatsen die in de afgelopen jaren zijn weggehaald. Tegen eind 2026 zullen minimaal duizend vestigingen in Noord-Amerika worden opgewaardeerd, aldus Niccol, in een artikel van Reuters op Marketscreener.

Koffiehuis van de toekomst
Naast Back to Starbucks, test de keten een nieuw, goedkoper 'koffiehuis van de toekomst'-concept, met 32 zitplaatsen en een drive-thru die in 2026 wordt geopend.

Niccol heeft beloofd de investeringen in personeel in alle ruim tienduizend door Starbucks zelf geëxploiteerde Amerikaanse winkels te verhogen vóór het einde van de zomer. Het bedrijf kondigde aan dat het in het komende jaar meer dan een half miljard dollar extra aan arbeidsuren zal investeren in deze winkels.

Daling en stijging
De nettowinst van Starbucks steeg met 3,8% tot 9,46 miljard dollar, waarmee het de analistenverwachting van 9,31 miljard dollar overtrof. Toch daalde de vergelijkbare omzet per winkel met 2% in het kwartaal dat eindigde op 29 juni. Het was het zesde opeenvolgende kwartaal met een daling. In de grootste markt, Noord-Amerika, bleef de daling van de vergelijkbare omzet per winkel stabiel op 2%.

Bron: Out.of.Home Shops