GIETEN - Toen Wouter Heerema acht jaar geleden Snackerie de Pieper in Zuidlaren overnam, begon hij al vrij snel met het bezorgen aan huis. Dat heeft zich goed bewezen, want er bleek veel vraag naar te zijn. Onlangs opende hij een tweede locatie, kiosk de Pieper, aan het busstation in Gieten en breidde zo zijn afzetgebied uit. Hij vertelt Out.of.Home Shops waarom hij hiervoor gekozen heeft en hoe hij denkt dat het zal gaan.
Door de coronatijd kreeg Heerema’s bezorgservice nog een extra slinger. “Ondanks dat ik toen ineens twintig extra concurrenten had. Ik had gelukkig de faciliteiten zoals een webshop, een bestelapp en scooters en auto’s al voor elkaar. Bovendien had ik alle opstartproblemen die erbij komen kijken al achter de rug. Het online bestellen heeft gewoon een megavlucht genomen.”
Bezorgservice
Langzamerhand ging hij op zoek naar een tweede bezorglocatie, liefst een die iets kleiner was dan in Zuidlaren. “De Pieper is echt meer een cafetaria met een bezorgfunctie ernaast. Ik kwam regelmatig langs deze plek in Gieten en toen ontdekte ik dat het leeg stond. Nadat ik erachter kwam dat het eigendom was van de provincie Drenthe en dat er bovendien een gunning gaande was, meldde ik mij daarvoor aan en won deze ook”, vertelt hij trots. De provincie had wel een paar wensen: er moest een kiosk komen, zodat mensen in ieder geval een kop koffie konden krijgen, en toiletvoorzieningen. “Ik keek naar de cafetaria die ik al had en naar die kiosk en dacht: dit moet geen probleem zijn.” Dus ook hier kwam een bezorgservice. “We zijn afgelopen weekend begonnen met het rondbrengen van bestellingen.”
Opening
Er is vanuit de provincie een persbericht uitgestuurd dat de kiosk weer open is. “Vanaf dat moment stond mijn telefoon roodgloeiend. Mensen hadden echt iets van: hè hè, eindelijk. Daarnaast zag je ook hele positieve berichten op Facebook van mensen die in de omgeving van Gieten werken en die specifiek het stokbroodje gezond noemden. Dat is echt een hardloper geworden.”
Klandizie
Het busstation in Gieten is meer een soort doorstroomlocatie dan een echt station. De aansluitingen lopen heel strak in elkaar over, waardoor mensen vaak binnen vijf minuten weer weg zijn. “We houden rekening met mensen die snel binnenrennen voor een broodje of een koek, dus we hebben echt de to-goproducten. Maar er zijn ook mensen die speciaal voor de snackbar komen om er even te zitten. De kiosk is nu vijf weken open. We zijn erachter gekomen dat veel jongeren ’s ochtends graag een frikandel, kaasbroodje of saucijzenbroodje komen halen”, lacht Heerema. “Dat loopt eigenlijk allemaal best wel goed.”
Het assortiment vormt zich nog naar gelang de wensen van de klanten. “We gaan proberen om daar wat meer uit te halen. In Zuidlaren heb ik een heel groot assortiment verse broodjes. Een gedeelte daarvan wil ik ook naar Gieten overbrengen. Zo probeer je de snelle hap een beetje te faciliteren. Proefondervindelijk weet je dan wat je wanneer goed kan aanbieden.”
Producten die niet lopen, haalt hij er weer uit. “Ik had bijvoorbeeld een machine om sinaasappels te persen over en ik dacht dat bij de verse broodjes een verse jus to-go wel lekker zou zijn. Toen bleek dat dat eigenlijk helemaal niet liep, heb ik hem weer weggehaald. Dat kan natuurlijk aan het jaargetijde liggen, dus wie weet komt die machine nog wel terug.”
Afzetgebied
Zuidlaren heeft een veel grotere keuken, dus het assortiment is voor Gieten wat beperkter. “Ik heb in de kiosk geen gasfornuis. We hebben hamburgers, frietjes, snacks en de belegde broodjes natuurlijk. Maar friet met bepaalde toppings wordt al lastiger. Misschien is dat iets voor een uitbreiding in de toekomst.”
De bezorgservice in Zuidlaren heeft een afzetgebied van acht kilometer om Zuidlaren heen. Het dorp Annen ligt zo’n beetje op de grens van het afzetgebied tussen Gieten en Zuidlaren, ongeveer zeven kilometer van Gieten af. “Dus die randen overlappen elkaar net. Daar hebben we uiteraard van tevoren goed over nagedacht.”
Lokaal en duurzaam
Met plezier vertelt de kersverse eigenaar dat hij werkt met een lokale leverancier die hem weideburgers verkoopt. “Dat is Drents weidevlees van een leverancier uit Anloo.” Dit maakt de burgers meteen een stuk duurzamer. Onze frieten hebben een bepaalde coating waardoor ze, gebakken en ingepakt, langer krokant blijven. We bezorgen met elektrische scooters. Dat is belangrijk voor de bestelservice. Ongeveer 70% van mijn omzet komt van bestellingen en 30% van aanloop in de kiosk. Bij die laatste groep horen ook de buschauffeurs, want ik hoor dat zij vooral voor onze ‘gehaktbal uit de jus’ komen”, grinnikt hij. “Voor to-go hebben we voornamelijk petflesjes. Die kun je weer afsluiten, in tegenstelling tot blikjes. Je ziet toch dat mensen blikjes sneller laten staan en die belanden dan eerder in de afvalbak.”
Zijn grootste uitdaging voor nu, met de tweede zaak, is alles draaiende te houden en voor elkaar te krijgen dat zijn bezorgdienst in Gieten goed opstart. “In Gieten zitten nog wel een cafetaria en winkels, maar in de dorpen daaromheen verdwijnt alles. Daar probeer ik juist op in te spelen via mond-totmondreclame en ik heb net tienduizend flyers besteld om te bezorgen in de omgeving. Daarnaast gaan we natuurlijk de socials gebruiken zoals Facebook, Instagram en misschien een TikTok-filmpje.”
Ambities
Terwijl hij op zoek was naar een tweede locatie om zijn bezorgservice uit te breiden, werkte hij in gedachten al aan een derde. “Misschien zelfs een vierde”, zegt Heerema enthousiast. “Ook met bezorging, want dat is wel de hoek waar ik heen wil. Zuidlaren is een grote zaak waar je zo’n veertig man binnen kan hebben. Voorheen was de cafetaria altijd helemaal vol, zeker in de weekenden. En er rijden mensen langs die komen afhalen. Maar sinds het bezorgverhaal en het online bestellen is dat wel anders geworden. De zaak is zelfs regelmatig leeg, terwijl we het knetterdruk hebben met alle bestellingen die online binnenkomen. Wat ik eerder al zei, dat gaat niet meer weg. Mensen hebben dat gemak ervaren. Het is wel een beetje luiheid”, meent de ondernemer. “Dat is aan de ene kant ook wel een beetje zorgelijk, maar het is wat het is. Zeker met al die dorpjes waar de snackbar verdwijnt. Je afzetgebied blijft eigenlijk hetzelfde, alleen de mensen komen niet naar jou toe, maar je komt bij hen thuis. Gemak dient de mens”, eindigt hij filosofisch.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.