HOORN – Strandpaviljoen Reuring is nog maar net open, maar het is nu al een populaire hotspot in de omgeving. Volgens Dennis Roet, een van de vijf eigenaren, is het een unieke locatie. “In de omliggende steden en dorpen heb je amper stranden en al helemaal niet met een groot paviljoen erop.”
Van de zomer kunnen strandgangers niet alleen terecht op het terras of binnen, maar ook bij de bijhorende kiosk en vanaf hun bedjes eten en drinken bestellen.
Wie bij Reuring binnenstapt, heeft gelijk door dat het een strandpaviljoen is. Het interieur is stijlvol en heeft veel weg van het strand met verschillende tinten wit en blauw. Aan het plafond hangt een grote vis gemaakt van hout en hanglampen gemaakt van riet. Door de grote open ramen kunnen gasten uitkijken over het stadsstrand van Hoorn en het daarachter gelegen Markermeer en de stad zelf. Het interieur is verzorgd door Heineken Interieur Design. Buiten komen de blauwe en witte tinten eveneens terug. Hoewel het buiten momenteel nog helemaal open is, komt er op termijn een gedeeltelijke serre. Op het strand voor het ruime terras staan rieten parasols. Met warm weer kunnen gasten bedjes huren en onder deze parasols vertoeven.
Vijf eigenaren
Strandpaviljoen Reuring heeft vijf eigenaren: Dennis Roet, Lennard Kok, Elle Mol, Barry Jong en Sil Reitsma. Iedereen is verantwoordelijk voor een ander stukje van het restaurant. “Sil is onze bedrijfsleider, dus hij is echt het gezicht van Strandpaviljoen Reuring”, begint Roet. “Ik ben samen met Lennard verantwoordelijk geweest voor de bouw en nu zijn we verantwoordelijk voor het monitoren van de bedrijfsprocessen en het optimaliseren van de financiën. We delen ook onze ervaring en visie, omdat we al eerder een bedrijf hebben gerund. Dit is voor ons allebei de eerste horecazaak. Dan hebben we nog Elle en Barry. Elle regelt hoofdzakelijk de evenementen en Barry is een beetje een stille vennoot. Zij hebben samen nog twee andere bedrijven: partycentrum De Harmonie en Sportcafé Zwaag. Wij kenden de andere drie nog niet van tevoren.”
Roet heeft dus nog geen ervaring in de horeca. “Ik heb vijftien jaar lang een reclamebureau gehad en daarna ben ik met Lennard de vastgoedwereld in gegaan. Via die weg zijn we hier terechtgekomen. Onze architect tipte ons over deze locatie. De gemeente Hoorn maakte drie jaar geleden bekend dat ze een paviljoen wilde aan het stadsstrand van Hoorn”, licht de mede-eigenaar toe. De plannen voor het stadsstrand gaan vijftien tot twintig jaar terug. De officiële opening van het strand was op 15 mei dit jaar, maar in 2023 was het eerste deel al open, gevolgd door het tweede deel in 2024. “We besloten uiteindelijk om het avontuur samen met Elle, Barry en Sil aan te vliegen, met ieder onze eigen rol. We hebben een jaar vertraging opgelopen door de afstemming tussen de gemeente Hoorn en het waterschap, maar nu is het zover. De bouw zelf duurde minder dan een jaar.”
Wervingscampagne
Voordat Strandpaviljoen Reuring officieel open kon, was er nog zo’n 110 man personeel nodig. In januari hield het restaurant de hele maand campagne om personeel te werven. “Mensen hadden de kans om op een soort sollicitatie te komen. Dit ging er wel anders aan toe dan bij normale sollicitaties. Er waren vier weekenden waarin ze langs konden komen. Ze konden vertellen waar ze interesse in hadden en dan werden ze aan bepaalde mensen gekoppeld en konden ze even rondkijken en de sfeer proeven. Uiteindelijk konden ze op een iPad hun gegevens invullen als ze interesse hadden. Vaak kan je al wel een redelijke beoordeling geven op basis van hoe iemand binnenkomt en hoe iemand is in een kort gesprek. We hebben een selectie gemaakt uit driehonderd aanmeldingen”, vertelt Roet.
Naam
Toen er een naam bedacht moest worden voor het strandpaviljoen, kwamen er wel honderd verschillende suggesties voorbij. “Als je zelf denkt een leuke naam te hebben bedacht, is er altijd wel weer iemand die hem afschiet. Op een gegeven moment hadden we het erover dat er ontzettend veel ging gebeuren en dat er veel reuring zou komen. Toen voelden we alle vijf dat dát het moest gaan worden: Strandpaviljoen Reuring. We krijgen veel positieve reacties over de naam”, zegt Roet.
Take away
Naast de serre die er nog moet komen, zijn er plannen voor een take-away. “De strandgangers, fietsers of wandelaars die straks geen zin hebben om het restaurant in te gaan, kunnen binnenkort terecht bij onze take-away, pal naast het hoofdgebouw”, vertelt Roet uitbundig. “Daar kun je onder andere friet, verschillende snacks, ijs en koffie bestellen. Op het strand zullen eveneens QR-codes te vinden zijn die mensen kunnen scannen om te bestellen. Maar ik denk dat we ook wel veel klanten kunnen verwachten door de nieuwe fietsroute die vanaf 1 juli te gebruiken is. Die komt direct langs Reuring.”
Wat trok Roet en Kok zo aan met betrekking tot deze plek? “Het is een unieke locatie. Het paviljoen bevindt zich aan het grootste stadsstrand van Nederland. Er mag hier ook slechts een paviljoen zijn. In de omliggende dorpen heb je geen stranden. Misschien dat je aan het IJsselmeer her en der een klein strandje hebt, maar niet zo groot als hier en dan ook nog eens met een groot paviljoen erop. Dit vind je nergens anders”, meent Roet.
Twee aparte delen
De binnenkant van Strandpaviljoen Reuring kan opgedeeld worden in twee delen. Er is een aparte zaal die gehuurd kan worden voor feesten en partijen. Dit gedeelte heeft een gescheiden entree en de bar kan opgesplitst worden indien nodig. Op het moment van het interview wordt de zaal gehuurd voor een vergadering van Rijkswaterstaat. “Het is eigenlijk ideaal, want als er een feest is, hoor je dat geluid vrijwel niet in de rest van het restaurant. Ook kunnen we de ruimte afdekken met deuren en gordijnen, waardoor er in het ene gedeelte gewoon gedineerd kan worden, terwijl in het andere een feest gaande is. Dus ook als de zaal verhuurd is, blijft het restaurantdeel altijd open voor andere gasten. Buiten kan een deel van het terras gehuurd worden en er is een apart trouwgedeelte”, aldus Roet.
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Mooie dagen
Op 2 april opende Strandpaviljoen Reuring de deuren. “We wilden het niet op 1 april doen. Dan denken mensen misschien dat het een grap is”, zegt Roet lachend. “We hebben geen groot feest gegeven. We zijn gewoon rustig opengegaan. Er lopen heel veel mensen langs op het strand, dus we kregen al snel aardig wat klanten. Binnen een dag zat hier een journalist van het Noordhollands Dagblad en daarna liep het storm. We moesten zelfs bij de deur gaan staan om mensen tegen te houden. We hebben ook geluk gehad, hoor. Er zijn al best wat mooie dagen geweest sinds de opening. De meivakantie was eveneens redelijk mooi. Toen zat het terras continu vol. Daarnaast merk je dat mensen het gewoon interessant vinden, omdat het iets nieuws is”, legt de mede-eigenaar uit.
Lokale partijen
Roet omschrijft de eerste periode na de opening als hectisch. “Iedereen moet op elkaar ingespeeld raken. De werknemers kennen elkaars namen nog niet en het moet duidelijk worden wie wat doet. Daarnaast moet de inkoop goed zijn. Je moet niet te veel bestellen, maar ook niet te weinig. De eerste twee dagen was veel om negen uur al op; beginnersperikelen. Gelukkig hebben we een goede leverancier. Als je voor half één in de nacht bestelt, is het er de volgende morgen om half negen. We proberen met zoveel mogelijk lokale partijen in de buurt te werken, bijvoorbeeld met Hoogland Vis en Bakkerij Otten hier in Hoorn. Daarnaast zorgt VHC Jongens voor de overige producten, Sligro voor de frisdranken en Heineken voor het bier. In de kiosk hebben we een tank van tweeduizend liter liggen. Die gaat met een slang onder het paviljoen door en komt hier omhoog.”
Bitterballen
Het menu Reuring verandert binnenkort. “We zijn met een basismenu begonnen, zodat het personeel in de keuken niet te veel handelingen had. Niemand wil een uur wachten op zijn eten. We hebben het menu recent opnieuw onder de loep genomen. We keken met zijn allen naar de hardlopers en producten die minder hard gaan, maar ook naar de garnering op de borden en hoe we bepaalde producten beter kunnen verkopen. Neem de bavette; weten mensen wel wat dat is? Dat kan je beter ‘steak Reuring’ noemen. We hebben hier allemaal naar gekeken op basis van data. Het menu verandert dus binnenkort. Het product dat nu het beste verkocht wordt? Dat zijn grappig genoeg bitterballen. Daarnaast gaan een paar van de hoofdgerechten heel goed, zoals de saté, de zalm en de vis en chips. De smoothies en cocktails doen het eveneens goed”, weet Roet te vertellen.
Sommige strandpaviljoens gaan in de winter dicht. Dit is niet het geval bij Reuring. Het restaurant zal het hele jaar door open zijn. “Als we straks de serre hebben, kunnen mensen ook in de herfst en winter lekker genieten van het uitzicht onder een dekentje en natuurlijk gewoon binnen”, zegt Roet enthousiast. Hoe zijn de eerste reacties van gasten eigenlijk? “We horen dat mensen het heel sfeervol vinden en dat de bediening vriendelijk is. Er gaat natuurlijk ook wel eens wat fout, maar het belangrijkste is hóe je dat oplost. We horen eveneens positieve geluiden over de verlichting en de akoestiek. En bovenal natuurlijk over het uitzicht en de locatie”, sluit Roet af.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.