ROTTERDAM – Plantaardig eten en de eiwittransitie zijn in opmars en dat betekent dat fabrikanten zoeken naar alternatieven voor dierlijke producten. Zo ook Upfield, die met het merk Violife een Greek White Block heeft geïntroduceerd, hét plantaardige alternatief voor feta. En die valt in de smaak bij afnemers, want het plantaardige product is uitgeroepen tot De Classique 2020-2023. Denise van Pierre, channel development manager Foodservice bij Upfield, vertelt over het succes. Product: Violife Greek White Block Fabrikant: Upfield
Kun je uitleggen waarom dit product na drie jaar nog zo’n succes is?
“De Greek White Block ligt qua smaak en textuur dicht bij die van de traditionele Griekse fetakaas. Authenticiteit in smaak en consistentie zijn cruciaal voor plantaardige alternatieven, omdat de eindgebruiker altijd nog de vergelijking maakt met een niet-plantaardig product, dus in dit geval fetakaas. Kaas is waarschijnlijk ook een van de moeilijkste producten om te vervangen. Omdat dit product qua smaak en textuur dicht bij de dierlijke referent komt, is het voor chefs ook makkelijker om de switch van een dierlijk naar een plantaardig product te maken. We zien natuurlijk dat plantaardig eten en de eiwittransittie in opmars zijn. Bedrijven kijken hoe ze CO2-uitstoot kunnen verminderen en kunnen bijdragen aan de impact op het klimaat. Daarin helpt de tijd ook mee en blijft dit product goed presteren. We zien dat andere kaasalternatieven gemaakt worden op basis van bijvoorbeeld noten of soja. Onze Greek White is allergeenvrij, wat betekent dat het product ook geschikt is voor mensen met bijvoorbeeld een lactose-intolerantie of koemelkallergie. Zo kunnen we met ons portfolio ook de complexiteit in de keuken verminderen, omdat de chef niet meer apart hoeft te koken voor de gast met de uitzondering. Dit bespaart tijd en geld.”
Hoe hebben jullie afnemers aan dit succes bijgedragen?
“Wij zijn trots om te zien dat onze klanten steeds nieuwe toepassingen bedenken en originele en lekkere gerechten maken met Violife Greek White. Daarin bewijzen we samen dat plantaardig eten net zo lekker of nog lekkerder kan zijn in vergelijking met zuivel. De veelzijdigheid van Violife Greek White maakt het product geschikt voor diverse toepassingen, zoals in salades, wraps of als topping. Het is ontwikkeld voor koude toepassingen, maar onze klanten laten zien dat het ook goed werkt in warme toepassingen, zoals een vulling.”
Tegen welke uitdagingen zijn jullie aangelopen bij de productontwikkeling?
“We willen zo dicht mogelijk bij de smaak van zuivelkaas komen. We weten ook: plantaardige kaas is nog geen ‘gewone kaas’. We kijken altijd wat de behoeften vanuit de markt zijn, op welke trends we kunnen inspelen. We kunnen ook samen met klanten een specifiek product ontwikkelen. Ons R&D-team doet er alles aan om daarop in te spelen. We zien een groeiende behoefte aan producten met een hoger eiwitgehalte, maar dat beïnvloedt de smaak nu nog te erg.”
Wat gaan jullie doen om over drie jaar nog steeds als succesvol product in het schap te staan?
“De ambitie van Upfield is om voor een betere plantaardige toekomst te zorgen. Zo helpen we professionals in de voedingssector hun menu’s makkelijk aan te passen in de richting van meer plantaardige gerechten die goed zijn voor de keuken, gasten en onze planeet. We hebben ook plantaardige vervangers voor boter en room. Waarin we met boter en room al zo ver zijn dat we producten echt een-op-een kunnen vervangen op basis van smaak en prestatie ten opzichte van hun dierlijke referent. Dat is met de categorie kaas dé uitdaging voor de komende jaren. Wij kijken daarnaast naar toekomstbestendige langetermijnoplossingen in de gehele keten, zoals duurzame verpakkingen en het inkopen van duurzame ingrediënten.”
Wat willen jullie tegen de ondernemers zeggen die jullie product tot winnaar hebben verkozen?
“Bedankt voor deze waardering, voor jullie creativiteit met dit product en het geloof in de plantaardige transitie. Samen met onze afnemers laten we zien dat steeds meer mensen kiezen voor plantaardig en dat hier de toekomst in ligt. Het winnen van een award als deze bewijst dat we met onze partners op de goede weg zijn in de verschillende foodservicekanalen. Wij kijken ernaar uit om de komende jaren met onze partners verder te bouwen aan een betere plantaardige toekomst voor onze gezondheid en voor de planeet.”