FOTOREPORTAGE MOORDRECHT - Peut, een nieuwe brandstofformule van de zelfstandige ondernemers die zich hebben verenigd onder de vlag van De Vrije Pomp, opende vrijdag een eerste vestiging. Sparen bij de keten doen klanten er voor een lokale vereniging.
De eerste shop van Peut is een zaak van ondernemers Kees en Pieter van Gennep. Een heel belangrijk onderdeel dat als trekker van de shop wordt ingezet is 'Tank en Schenk', een eigen spaarprogramma waarmee klanten aan lokale of landelijke verenigingen kunnen doneren. Pieter van Gennep: "De meeste spaarprogramma's zijn gericht op iets sparen voor jezelf. Wij zorgen gewoon voor scherpe prijzen aan de pomp en daarnaast voor een mogelijkheid om voor een vereniging of club te sparen. Als een klant dertig liter heeft getankt, kan de klant via een scherm ervoor kiezen om 30 cent aan bijvoorbeeld de tennisvereniging te schenken. Twee keer per jaar wordt dat bedrag uitgekeerd aan de verenigingen. Het zorgt evoor een goed gevoel bij de klanten. Met iets geven creëer je veel meer beleving dan een puntje erbij op je spaarkaart. Dat is echt wonderlijk, want mensen reageren er heel blij en enthousiast op als ze voor iemand anders hebben kunnen sparen. Weggeven maakt gelukkiger dan zelf houden, dat is ook wetenschappelijk onderzocht. En het is heel transparant, iedereen kan op het scherm zien hoeveel de verenigingen al hebben gekregen." Iedere ondernemer van Peut kan straks gebruik maken van dit spaarsysteem. Volgens Van Gennep levert dat ook goodwill op richting zijn shop: "Er zijn mensen die hun club willen steunen en daarvoor ook speciaal komen tanken bij Peut".
Totstandkoming formule Peut
Pieter van Gennep was als zelfstandig ondernemer en lid van de Beta al gauw enthousiast over het oprichten van een eigen coöperatie en brandstofformule buiten de grote oliemaatschappijen om. "Bij die eerste vergadering begin dit jaar van de Beta kwam er zo'n energie en dynamiek vrij waar ik erg enthousiast van werd en bij wilde horen. De noodzaak om onszelf als zelfstandigen te organiseren was groot, want de markt staat onder druk. Iedere ondernemer vecht voor zijn eigen toko, maar door samen te werken, sta je samen veel sterker. Toen is er gekeken naar gezamenlijke en eigen inkoop om onze toekomst veilig te stellen."
Van Gennep zat zelf in de werkgroep marketing van De Vrije Pomp. Een groep ondernemers uit het hele land kwamen bij elkaar om samen met een reclamebureau het concept uit te denken. Daar ontstond langzaam maar zeker 'Peut' uit. "Met een lekkere retrolook", zoals Van Gennep het zelf omschrijft. "Vroeger zeiden ze 'ik ga even peut halen' als men brandstof nodig had. Even peut halen. Het is gewoon lekker no nonsense, maar wel met klasse en stijl ingekleed. De ouderwetse gezelligheid wordt teruggebracht in de shop." De benzineprijzen zitten dicht op die van de onbemande pompen.
Contract
Van Gennep stond onder contract bij BP maar dat liep af in november. Daarom koos de ondernemer er nu voor om de overstap als eerste naar Peut te maken. De stijl is zoals gezegd ontworpen door een reclamebureau, de shopinrichting is zelf gedaan door de ondernemers Van Gennep met AB Interieurbouw en het assortiment met behulp van inkoopcoöperatie SWO De Splinter en Sligro. Vooralsnog heeft Van Gennep geen bakery en uitgebreide zitgelegenheid, maar dat is een logische volgende stap, zegt hij. "Eerst zorgen dat je genoeg volume hebt en dan krijg je ook loop in je winkel en kun je ook extra dingen gaan doen op het gebied van food."
De foto's bij dit bericht geven een indruk van de shop en het tankstation.
Bron: Out.of.Home Shops