UTRECHT - Albron publiceert hun jaarlijkse Impact Rapport. Albron is een steward owned organisatie sinds 1899. Dat betekent dat het bedrijf een focus heeft op duurzame groei, maatschappelijke verantwoordelijkheid en het welzijn van alle belanghebbenden. De helft van de winst gaat naar projecten die zorgen voor sociale verandering.
Met bijna 900 locaties en 4.676 collega’s is Albron de grootste foodserviceorganisatie van Nederland. “Impact maken betekent niet alleen beloven, maar vooral doen. Dat proef je in ons eten, voel je in het contact met gasten en collega’s én merk je in de keuzes die we elke dag maken. In 2024 hebben we daarin grote stappen gezet. We formuleerden al onze KPI’s volgens de CSRD. Van minder verspilling tot meer plantaardige keuzes en een lagere CO₂-uitstoot. En we zetten dat niet alleen op papier, maar brengen het ook in de praktijk: in onze keukens, op zorglocaties, in bedrijfsrestaurants, op Center Parcs en op al onze events”, aldus Jan Willem Hilbron, ceo Hai – Hutten Albron Impactmakers.
Impact maken doe je samen
Vraagstukken op het gebied van eten en drinken zijn groot en complex. Haast geen enkel product is meer onschuldig, zo stelt het rapport. Maar één ding is helder: impact maken doe je niet alleen. Daarom bundelen ze hun krachten met ondernemers en initiatieven die het hart op de juiste plek hebben.
Enkele mijlpalen in 2024:
Januari
Smaakchef wint Horecava Innovation Award 2024
Maart
Start samenwerking met de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).
April
Toezichtafspraak met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De NVWA heeft vertrouwen in onze manier van werken. Daardoor mogen we zelf onze voedselveiligheid bewaken.
Mei
Ondertekening Verklaring Gelijke Kansen
Juni
Vernieuwing van het Albron-merk
Oktober
Hoogste trede Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) behaald.
Samenwerking Center Parcs verlengd.
LunchMaatje-boterham bij The Green House
November
Overname Hutten officieel rond
December
Bomen planten met wijngroothandel LFE en Trees For All.
Ondertekening Green Deal Duurzame Zorg.
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Albron en Hutten
Sinds december 2024 gaan Albron en Hutten samen verder. Deze keuze voelde als een logische stap. Twee organisaties die elkaar al langer kennen en elkaar gevonden hebben in gedeelde waarden: aandacht voor mensen, liefde voor goed eten en de ambitie om positieve impact te maken. Sinds kort hebben de organisaties een gezamenlijke moederorganisatie: Hai – Hutten Albron Impactmakers. “Hai is de plek waar we onze krachten bundelen en al onze mooie merken – zoals Hutten, Albron, Brownies&downieS, De Verspillingsfabriek, Coffeecompany, De Buurtboer en Sign Language Coffee Bar – versterken”, zo stelt Hilbron.
De dubbele materialiteitsanalyse
Eind 2023 is Albron gestart met een dubbele materialiteitsanalyse, kortweg DMA. Deze is in het voorjaar van 2024 afgerond. Zo’n analyse gaat twee kanten op: wat is de impact van Albron op mens, milieu en goed bestuur? En andersom: welke risico’s en kansen brengen die thema’s met zich mee voor Albron zelf? Deze dubbele bril, dus zowel impact als financiële relevantie, is wat de nieuwe Europese regels CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) en ESRS (European Sustainability Reporting Standards) vragen. Er is daarbij niet alleen gekeken naar wat er nu speelt, maar ook naar wat er op korte, middellange en lange termijn gebeurt op het gebied van klimaatverandering, voedselverspilling, arbeidsvoorwaarden en dierenwelzijn. Er zijn vijftien onderwerpen geïdentificeerd waarbij Albron echt verschil maakt en die de basis vormen van het vernieuwde duurzaamheidsbeleid.
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Het jaar in cijfers
DUURZAAM
Definitie: Het aandeel ingekochte producten met een duurzaamheidskenmerk (bijv. Beter Leven, Rainforest Alliance en Biologisch). Vooral in de ketens van dierlijke producten, groenten en fruit van ver en koffie en thee wil Albron alles goed op orde hebben. De ambitie voor 2025 is gesteld op 52% vergeleken met 40% in 2024 en de jaren daarvoor.
PLANTAARDIG
Definitie: Het aandeel ingekochte plantaardige eiwitten ten opzichte van het totaal ingekochte eiwitten. Het streven is om in 2030 een 60% plantaardig assortiment te bereiken en de ambitie voor 2025 is gesteld op 45%.
GEZOND
Definitie: Het aandeel ingekochte producten met Nutri-Score A of B. In 2024 lag de focus in Business Horeca op één ding: een lekker, commercieel sterk assortiment. Gezond én aantrekkelijk, zonder concessies.
CO₂ PER GAST
Definitie: CO₂ wordt berekend aan de hand van RIVM-database milieubelasting voedingsmiddelen. Het aantal gasten is bepaald op basis van een index per segment x het aantal transacties. Albron blijft zich inzetten om de CO₂ per gast zoveel mogelijk te verminderen. De ambitie voor 2025 (1,69kg) is inmiddels gehaald.
Impact op milieu
Klimaatverandering raakt de wereld van eten en drinken en de afname van biodiversiteit raakt de menukaart én de toekomst van het vak. Gewassen hebben stabiel weer nodig. Door extreme schommelingen raken oogsten verstoord. Dat maakt producten soms schaarser én duurder. En zonder bijen geen appels, zonder gezonde bodem geen groenten en zonder variatie geen smaak op jouw bord. Albron draagt bij aan verbetering op beide vlakken:
· Klimaatverandering: door bijvoorbeeld te kiezen voor producten met minder klimaatimpact en door collega’s en gasten te inspireren om vaker duurzaam te kiezen. De stichting wil de CO₂-voetafdruk per gast blijven verlagen en de totale uitstoot van broeikasgassen te verminderen in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs.
· Biodiversiteit: er worden bewuste keuzes gemaakt: rundvlees van dieren die grazen in Nederlandse natuurgebieden en investeringen in regeneratieve landbouw. In 2025 start de organisatie met een risicoanalyse: welke producten in het assortiment hebben de meeste impact? Die inzichten helpen om doelen te stellen, beleid te maken en gerichte acties te kiezen.
Sociale impact
Bij Albron draait alles om mensen. Voor collega’s betekent dat een veilige, eerlijke en inclusieve werkplek. Ook in de waardeketens staan mensen bij Albron centraal. Ze helpen collega’s groeien en ontwikkelen en besteden extra aandacht aan medewerkers met een ervaren afstand tot de arbeidsmarkt. Zij krijgen een inwerk-programma en goede begeleiding. Ook dit is getoetst met een DMA. Want wat belangrijk is voor eigen mensen, is net zo belangrijk voor de mensen in de keten. Dat staat ook zwart-op-wit in de Supplier Code of Conduct. In 2025 scherpt Albron de gedragscode aan volgens de nieuwe CSRD-richtlijnen met als doelstelling om te zorgen dat de organisatie een fijne werkplek voor iedereen blijft.
Lees verder onder de foto ↓
Gasten
Elk jaar verwelkomt Albron duizenden gasten, waarbij drie punten van belang zijn:
· Informatie: de impact van Albron op de inhoud en toegankelijkheid van voedingsmiddeleninformatie voor consumenten. Zo kunnen ze bewust kiezen.
· Veiligheid: de impact van Albron op de veiligheid van gasten: de rol in het waarborgen van de gezondheid en veiligheid van personen die producten of diensten van Albron gebruiken.
· Sociale Inclusie: iedere gast is anders en daar houden we rekening mee. Ons aanbod moet passend zijn bij verschillende levensbeschouwingen, dieetwensen en behoeften, ook voor gasten in de zorg.
Via interne rapportages houden ze scherp zicht op waar ze staan en wat beter kan. Wet- en regelgeving is voor Albron de ondergrens. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van eigen systemen en externe certificeringen.
Diversiteit & inclusie
Bij Albron werken 4665 mensen. De genderverdeling is 33,46% man/ 66,09% vrouw/ 0,45% X. Op leeftijd verdeeld zijn dat 1927 collega’s jonger dan 30, 1177 tussen de 30 en 50, en 1561 medewerkers zijn ouder dan 50. Het verzuimpercentage bedroeg 9,4%. In 2024 werkten 152 mensen met een afstand tot werk bij Albron. Dat is 3,26% van het team. In 2027 is het streven dat minstens 10% van de collega’s uit deze groep komt.
Duurzame relaties
Voor Albron steunt zakelijk gedrag op drie belangrijke pijlers: bedrijfscultuur, de bescherming van klokkenluiders en het beheer van relaties met leveranciers. Goed zakelijk gedrag houdt je bedrijf duurzaam draaiend. Daarom is het belangrijk om te laten zien hoe om wordt gegaan met meldingen van misstanden, hoe de bedrijfscultuur gevoed en zorgvuldig wordt omgegaan met partners zoals leveranciers, maar ook aan de mensen áchter die leveranciers.
Gezonde voeding
Gezond eten moet lekker, makkelijk en vanzelfsprekend zijn met een verantwoord aanbod, slimme tools en een flinke dosis smaak. Producten hebben voldoende goede voedingsstoffen, een beperkte hoeveelheid verzadigd vet, suiker en zout en een passende energiewaarde. Dat verlaagt het risico op chronische ziekten en draagt bij aan een gebalanceerde inname van essentiële voedingsstoffen. Gezonde voeding is een strategische pijler binnen de organisatie. De doelstelling hier is om het gemakkelijk te maken om goed te kiezen, met in 2025 minimaal 36% van het assortiment met een Nutri-Score A of B. Dit sluit aan bij het Nationaal Preventieakkoord, waarin gezond eten en drinken een belangrijke rol speelt.
Voedselverspilling
Voedsel dat wordt geproduceerd, moet ook gegeten worden. Alles wat wordt weggegooid, heeft energie, water en grondstoffen gekost, en dat is zonde. Minder verspillen is een van de krachtigste manieren om CO₂-uitstoot terug te dringen. Als een van de grootste foodserviceorganisaties van Nederland doet Albron er alles aan om verspilling te voorkomen. Dat begint bij slim inkopen en goed plannen om in 2025 30% minder voedselverspilling te hebben op alle locaties. In 2030 moet dat 50% zijn, vergeleken met 2024. Met een verspillingsmonitor zien teams nu hun inkoop- en verkoopderving in één oogopslag, en kunnen ze daarop bijsturen.
To Do list:
· Spotlight op vijftien cateringlocaties om best practices op te halen en te delen
· Extra focus op verspilling in banqueting
· Gebruik van slimme tools zoals de Orbisk weegschaal
· Deelname aan de Waste Watchers Challenge
· Beleid verder ontwikkelen volgens de CSRD-richtlijnen
Met Too Good To Go krijgt overgebleven eten een tweede kans. Goed voor de planeet en voor de portemonnee van gasten.
Lees verder onder de foto ↓
Eiwittransitie
In het rapport stelt Albron dat de toekomst van ons voedselsysteem plantaardig is. De eiwittransitie draait om minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten. Dat is beter voor mens, dier en planeet. Meer plantaardig eten, zoals groenten, granen, peulvruchten en noten, verkleint het risico op hart- en vaatziekten. De foodserviceorganisatie heeft directe invloed op wat mensen eten en kan de keuze voor plantaardige eiwitten stimuleren. In 2025 zal 45% van het ingekochte eiwit plantaardig zijn en in 2030 verhoogt dat naar 60%. Deze vooruitstrevende aanpak is in lijn met die van andere foodservicebedrijven en retailers. Dit doet Albron door het vervangen van dierlijke producten als de smaak net zo goed is en in recepten vaker te kiezen voor plantaardige varianten of de porties vlees of vis te verkleinen en groente in de hoofdrol te zetten.
Dierenwelzijn
Mochten er toch dierlijke producten gebruikt worden dan houdt Albron rekening met de fysieke en mentale toestand van dieren in de veehouderij, waarvan de producten door de organisatie worden gebruikt, zoals vlees, eieren en zuivelproducten. Ze werken met erkende keurmerken, zoals het Beter Leven-keurmerk voor vlees en Kipster-eieren met drie sterren. Voor vis is de keuze onder andere MSC-gecertificeerde producten. De stichting wil dat in 2025 minstens 65% van alle dierlijke producten een keurmerk heeft dat rekening houdt met dierenwelzijn. In 2030 gaan ze voor 90%.
Klik hier voor het volledige rapport.
Bron: Out.of.Home Shops