beer-3444480_1920.jpg

Alcoholvrij bier kan voor meer omzet zorgen

AMSTERDAM – De Nederlandse horeca laat tot wel 437 miljoen euro aan omzet liggen. Dat komt door het beperkte aanbod van alcoholvrij bier en andere alcoholarme of alcoholvrije alternatieven bij veel horecazaken. Dat blijkt uit onderzoek van NielsenIQ en de Nederlandse Brouwers.

Redactie |

In 2024 steeg de verkoop van alcoholarm en alcoholvrij bier met maar liefst 24% ten opzichte van 2023. De horeca blijft echter achter bij de consumenten, slechts 1 op de 14 bieren is alcoholvrij. Steeds meer mensen gaan bewuster om met alcoholgebruik en volgen de adviezen van organisaties als de Gezondheidsraad op om geen of zeer weinig alcohol te consumeren. Door meer alcoholvrije alternatieven aan te bieden, zoals alcoholvrij bier en wijn, wordt de horeca toegankelijker en inclusiever.

Gezondheid
Alcohol kan van grote invloed zijn op de gezondheid. Volgens arts Bart Takkenberg hebben mogelijk twee miljoen Nederlanders een vervette lever, vaak zonder dat ze het weten. Alcohol is een van de grote boosdoeners.

En er zijn kansen zat. Binnen fine dining en de casual horeca is de alcoholvrije foodpairing in opkomst. Het gaat gasten veel vaker om de smaak zonder dat daar per se alcohol bij komt kijken. Huisgemaakte mocktails, kombuchas of speciaal ontwikkelde 0.0-bieren zijn perfect te combineren met diverse gerechten. Alcoholvrije dranken zijn dan geen alternatief, maar een volwaardig onderdeel van het menu.

Bron: Out.of.Home Shops