bp.jpg

Alle Nederlandse BP-tankstations verkocht aan OK

ROTTERDAM – BP heeft een overeenkomst bereikt met Catom, eigenaar van het merk OK. De overeenstemming betreft de verkoop van alle driehonderd Nederlandse BP-tankstations en 15 EV-laadpleinen en de bijbehorende wagenparkaciviteiten. De tankshops maken ook onderdeel uit van de verkoop.

Redactie |

Dat de shops onderdeel uitmaken van de verkoop bevestigt Edwin Kotylak, communicatiemanager Nederland, België en Frankrijk bij BP. “Wat er met de shops gaat gebeuren bepaalt de koper.” Verder weet hij te vertellen dat Catom een snelgroeiende speler is in de handel, distributie en verkoop van brandstoffen en smeermiddelen in Nederland. “Sinds de oprichting is het bedrijf gegroeid, zowel door overnames als door organische uitbreiding. Met deze overname breidt Catom zijn netwerk in Nederland uit tot meer dan vierhonderd winkellocaties, waarbij de nieuwe BP-locaties een strategische aanvulling vormen op zijn bestaande portfolio”, aldus Kotylak.

Eind 2025 afgerond
De verwachting is dat de transactie eind 2025 wordt afgerond, onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthoudende autoriteiten. De verkoop is onderdeel van het eerder door BP aangekondigde desinvesteringsprogramma, met een totale waarde van twintig miljard dollar. In het eerste kwartaal van 2025 heeft BP haar richtlijn voor desinvesteringen bijgesteld naar 3 tot 4 miljard dollar voor het gehele jaar, waarvan inmiddels al 1,5 miljard dollar aan transacties is getekend of afgerond. Verdere informatie over de voortgang van dit programma zal worden gedeeld bij de presentatie van de resultaten over het tweede kwartaal. De overeenkomst illustreert BP’s voortdurende strategie om haar downstreamactiviteiten te hervormen en te verbeteren, met een sterke focus op het opbouwen van toonaangevende geïntegreerde posities.

Nummer één merk
Emma Delaney, executive vice-president of Customers en Products bij BP: “We hebben in Nederland een retail- en convenience-business van topkwaliteit opgebouwd, maar nu we als onderdeel van onze strategiereset willen focussen op onze downstream-activiteiten, zijn we van mening dat een nieuwe eigenaar beter in staat is om onze Nederlandse activiteiten verder uit te bouwen. We werken samen met Catom om een vlotte en soepele afronding te realiseren met zo min mogelijk hinder voor onze medewerkers en klanten.” Jan Willem Westerhuis, ceo Catom en OK, vult aan: “Met deze overname zijn we op weg om het nummer één merk in onze branche in Nederland te worden. We zijn verheugd en enthousiast om al onze nieuwe collega's te verwelkomen.” 

Bron: Out.of.Home Shops