glasses-8470536_1280.jpg

Food Waste Challenge maakt winst tegen voedselverspilling

AMSTERDAM - De Food Waste Challenge Amsterdam heeft opnieuw laten zien dat gerichte actie loont. Tijdens de voorjaarseditie van 2025 wisten deelnemende horeca- en hospitalitylocaties hun voedselverspilling gemiddeld met 27% terug te dringen.

Redactie |

Het initiatief wordt ondersteund door onder andere de gemeente Amsterdam en uitgevoerd door Wastewatchers. In dertig dagen leidde het tot opvallende besparingen in kosten, voedsel en CO₂-uitstoot.

Voedselverspilling in beeld
In Amsterdam wordt jaarlijks zo'n 166 miljoen kilo voedsel verspild. De gemeente wil dit in 2030 met 50% verminderen ten opzichte van 2015. De focus ligt op het tegengaan van verspilling bij consumenten én bedrijven. De Food Waste Challenge bood ondernemers in Amsterdam de kans om in een maand tijd hun verspilling meetbaar en beheersbaar te maken. Dagelijkse metingen, deskundige begeleiding en concrete feedback maakten het de deelnemers mogelijk direct aan de slag te gaan met het optimaliseren van hun processen.

Diverse deelnemers, gedeelde ambitie
De kracht van de challenge zat dit keer mede in de diversiteit van de deelnemers. Dit jaar deden namelijk zowel grote hotelketens als vergaderlocaties en cafés mee. Elk met hun eigen dienstverlening en operationele uitdagingen. Dit zorgde voor een dynamische en leerzame uitwisseling van inzichten en oplossingen.

De deelnemers waren: Van der Valk Hotel Amsterdam Amstel, Aristo Meeting Center, Pestana Amsterdam Riverside, Brasserie de Roode Leeuw, Cobra Café, Hotelschool The Hague, locatie Amsterdam, Postillion Hotel Amsterdam, Amstelring locatie Leo Polak en Johan Cruijff Arena in samenwerking met cateraar Hutten.

Resultaten die tellen
Onder de deelnemers met volledige en vergelijkbare meetdata is gemiddeld 27% minder voedsel verspild. Dit leidde tot een geschatte besparing van:

598 kg voedsel
€ 4.187 aan kosten
1.496 kg CO₂-uitstoot

Een aantal deelnemers nam hun processen al onder de loep vóór de eerste officiële meting en zeker na afloop werkten de inzichten door in hun dagelijkse praktijk. Dat suggereert dat de werkelijke impact groter is dan de cijfers tonen.

Inzichten
Er werden waardevolle inzichten opgedaan: Van der Valk Hotel Amsterdam Amstel ontdekte dat hun voedselverspilling door de week hoger was dan in het weekend, ondanks een lager gastenvolume: “Zo zagen we dat weekendgasten in verhouding voor minder verspilling zorgden dan doordeweekse gasten. Dat laat zien dat we vooral doordeweeks winst kunnen behalen door het aanbod nog beter af te stemmen op het aantal gasten”, aldus de organisatie.

De challenge kwam tot stand dankzij een sterke samenwerking tussen:

Gemeente Amsterdam – initiatiefnemer
Koninklijke Horeca Nederland Amsterdam (KHN) – partner
Green Business Club Zuidas – partner
Rabobank Amsterdam – partner
InstockMarket - circulaire inkoop
Wastewatchers – projectuitvoering en databegeleiding

Bron: Out.of.Home Shops