MIJDRECHT – Voor horecaondernemer Dennis Droog staat gastvrijheid hoog in het vaandel. De gasten van Brasserie Spoorhuis in het Utrechtse Mijdrecht moeten zich thuis voelen en de bediening moet aan alle verwachtingen voldoen.
De focus op hospitality komt voort uit het werk dat Droog jarenlang heeft gedaan en zo nu en dan nog doet. Als Out.of.Home Shops hem spreekt op het zonnige terras, heeft hij de dagen ervoor doorgebracht in Zeeland. Niet om te genieten van het mooie weer, maar om de vip-gasten van Concert at Sea een onvergetelijke dag te bezorgen. “Jarenlang heb ik dit gedaan voor onder andere de Ziggo Dome en Mojo Concerts", vertelt Droog. “Met de brasserie heb ik daar nu minder tijd voor, maar voor enkele opdrachtgevers doe ik het nog als zzp’er.”
Omgaan met gasten
Zijn idee van gastvrijheid brengt hij over op zijn personeel. Het belangrijkste waar hij naar op zoek is bij medewerkers is hoe zij met gasten omgaan. “De techniek van het bedienen, bijvoorbeeld lopen met drie volle borden, kan je leren. Omgaan met gasten moet je leuk vinden, dat zoek ik bij nieuwe medewerkers.” Wat zijn dan de speerpunten volgens de ondernemer? “Altijd vriendelijk blijven, gasten met respect behandelen, en kalm reageren”, is het antwoord. “Dan ligt het daar nooit aan als een gast ontevreden is.”
De ondernemer heeft het liefst een leuke medewerker met nul ervaring, die heel graag wil. “Ze beginnen allemaal met een proefdag en aan het eind vraag ik of ze het leuk vonden. En ik gooi niemand in het diepe”, legt Droog uit. “In het begin staan ze altijd boven de bezetting en worden ze goed begeleid. Ik heb hier drie shift-leaders die opgeleid zijn als hospitality-goeroes en dus alles kunnen vertellen en laten zien.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Uitbreiding
Brasserie Spoorhuis Mijdrecht is de eerste eigen horecagelegenheid die Droog heeft. Voor de coronaperiode werd hij benaderd door het vastgoedbedrijf. “Toen was het pand, het voormalige treinstation van Mijdrecht, nog in de oorspronkelijke staat en was er nog niets geregeld voor een eventuele uitbreiding”, vertelt Droog. “Dat zou inhouden dat we maar dertig stoelen kwijt konden en dat was te weinig voor een winstgevende zaak.” Corona zette de plannen van de ondernemer op een laag pitje.
In deze periode is overleg gevoerd met de gemeente en kwam er toestemming voor een serre aan het oude station. “Dat was goed nieuws. Het pand is namelijk een gemeentelijk monument en dan zijn er veel regels waaraan je moet voldoen. We hebben wel de hele binnenkant moeten verbouwen. Op de bovenverdieping hebben we vijf bed & breakfast-kamers. Beneden een mooi restaurantgedeelte in de serre en een groot terras. De verbouwing, die bijna een jaar duurde, was best een klus en daar hebben we veel van geleerd”, aldus Droog. Daarbij is gedacht aan het milieu. Het pand gebruikt zowel restwarmte als restkoeling om te zorgen voor warmte of koeling als dat nodig is.
Moeilijke tijden
De horeca heeft het zwaar. Hogere kosten en stijgende lonen zorgen voor kopzorgen bij menig horecaondernemer. Ook Droog geeft aan strak op de kosten te moeten letten. In de bijna twee jaar dat de zaak nu open is, heeft hij al diverse proeven ondernomen. Zo heeft hij de kamers, die hij voornamelijk verhuurt via boekingssites, drie maanden uit de verhuur gehaald om te kijken wat het effect was. Hij constateerde dat de overige omzet ook terugliep. De kamers moesten dus verhuurd worden. De werkzaamheden die alleen voor de kamers werden uitgevoerd, zoals schoonmaak en receptie, werden wel anders ingericht. “Ik heb de schoonmakers van de kamers gevraagd of ze de grote schoonmaak van het restaurant en de keuken erbij wilden doen. Zij vonden dat een goed idee. Ze helpen ook in de ochtend mee met het opzetten van het terras. De receptie wordt nu gedaan door een van de shift leaders. Daarvan is er altijd één aanwezig.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Afhuren
De locatie is eveneens af te huren voor bijeenkomsten, bruiloften en rouwrecepties, legt de ondernemer uit. “Daar hebben we er al een paar van georganiseerd. Er is hier veel meer mogelijk dan bij een rouwcentrum, van borrel tot diner. En laten we eerlijk zijn, de ambiance hier is een stuk gemoedelijker”, zegt Droog met een glimlach op zijn gezicht. “Ik maak er geen reclame mee. Ik sluit de boel liever niet te vaak, vanwege een privébijeenkomst.”
Droog werkt samen met drie andere horecaondernemers. Elk van hen heeft een eigen zaak. “Elke week komen we bij elkaar als managementteam om diverse zaken, zoals de gezamenlijke inkoop, te regelen. We bespreken tevens hoe en waar we elkaar kunnen ondersteunen. Samenwerken, zowel met mijn zakenpartners, maar ook met andere lokale bedrijven zoals de chocolaterie hier in het dorp, is een goede manier om in deze uitdagende tijden een winstgevend bedrijf te kunnen runnen.”
Bron: Out.of.Home Shops