DEN HAAG - In juni 2025 hebben Nederlandse huishoudens 0,7 procent meer goederen en diensten aangeschaft dan een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van volumecijfers, die zijn gecorrigeerd door prijsveranderingen en verschillen in het aantal koopdagen.
Opvallend is dat de stijging vooral te danken was aan hogere aankopen van goederen, terwijl de consumptie van diensten juist afnam. De aankoop van duurzame goederen, zoals schoenen, kleding en elektrische apparaten, steeg met 3,7 procent ten opzichte van juni 2024. De verkoop van personenauto’s nam daarentegen af. Aan voedings- en genotmiddelen werd 2,3 procent meer besteed, terwijl de consumptie van overige goederen, waaronder energie en motorbrandstoffen, met 1,0 procent daalde.
Daling bij horeca
Bij diensten gaven huishoudens 0,4 procent minder uit dan een jaar eerder. Vooral de horeca zag een daling in de bestedingen. Uitgaven aan andere diensten, zoals recreatie en vervoer, namen daarentegen toe. Diensten vormen ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen.
Somber
Volgens de CBS-Consumptieradar waren de omstandigheden voor consumptie in juli net zo ongunstig als in juni. Consumenten waren iets minder somber over hun financiële situatie voor de komende twaalf maanden, maar de jaar-op-jaarstijging van de beurskoersen sloeg om in een daling. De radar houdt rekening met factoren als consumentenvertrouwen, arbeidsmarktontwikkelingen en vermogenspositie. Een verbetering van deze omstandigheden betekent echter niet automatisch dat de consumptie stijgt.
Bron: Levensmiddelenkrant . Out.of.Home Shops