20000101-IMG_8238.jpg Ramona van Zuylen en Sigrid Verweij zijn trots: de helft van het verkoopvolume bestaat uit laagcalorische of suikervrije dranken. Foto: Evelien de Haas

Coca-Cola: helft van verkochte dranken is laagcalorisch of calorievrij

ROTTERDAM – Ze zijn al jaren nergens meer weg te denken: de dranken van Coca-Cola. Van een ijskoude cola op het terras tot een Fuze Tea onderweg in de auto. Het portfolio is door de jaren steeds uitgebreider geworden en ook op gebied van innovatie wordt niet stilgezeten. Duurzaamheid staat daarbij centraal, evenals het reduceren van het suikergehalte. De fabrikant heeft het doel om uiterlijk in 2025 de helft van het verkoopvolume te halen uit caloriearme of calorievrije dranken al behaald.

Lisa van der Linden |

Sigrid Verweij, director Public Affairs, Communications and Sustainability bij Coca-Cola Europacific Partners Nederland en Ramona van Zuylen, associate director Foodservice & On the Go NL bij Coca-Cola Europacific Partners, geven Out.of.Home Shops een update over hoe Coca-Cola ervoor staat met haar doelstellingen. Liggen ze op koers of niet?

Coca-Cola heeft een duidelijke ambitie: de hele keten klimaatneutraal in 2040. Wat moet er nog gebeuren om dat te halen?
Verweij: “2040 ligt natuurlijk nog ver weg, dus we zijn er nog lang niet. Om het behapbaar te maken, hebben we tussendoelen vastgesteld, waardoor we continu gemotiveerd blijven om de eindstreep te halen met z’n allen. Een van die stappen is om in 2030 minimaal 30 procent minder CO₂ uit te stoten ten opzichte van 2019. Ondertussen draaien we op alle vlakken aan de knoppen: verpakkingen, suikerreductie, klimaat, watergebruik, inclusiviteit en een duurzame supplychain. Het staat ook met elkaar in verband: minder suiker betekent bijvoorbeeld ook minder CO₂.”

Van Zuylen: “Een van de meest recente ontwikkelingen is dat we onze fabriek in Dongen dit najaar CO2-neutraal gaan maken. Dat is echt impactvol. Daar gaan we de omslag maken van gas naar elektrificatie. En dat is een forse operatie, maar de werkzaamheden van de fabriek blijven doordraaien en het heeft geen invloed op onze productie.”
Verweij: “Op productniveau doen we al veel op het gebied van duurzaamheid. Een van de voorbeelden is het horeca-flesje. Velen weten het niet, maar dat wordt opnieuw gevuld en dat gebeurt gemiddeld 27 keer. Oftewel: zo’n flesje heeft een lange levensduur. Je kunt het ook zien aan alle verschillende tinten glas.”

"Snelheid van nieuwe wetten en regels benadrukt de urgentie van verduurzaming"
KRL386-CCEP-DAY2-03-3039.jpg

Er zijn al heel wat stappen gezet de afgelopen jaren, waaronder het overstappen op vrachtwagens die rijden op hergebruikte biobrandstof, en nog vrij recent: de overstap naar de vaste dop aan de fles. Hoe kijken jullie terug op deze ontwikkelingen?
Van Zuylen: “We hebben nu al 95% van het portfolio omgezet naar de vaste dop, ruim voor de verplichte datum vanuit wetgeving. Coca-Cola in Nederland heeft de verantwoordelijkheid genomen om klanten en consumenten hier goed over te informeren. We zijn daar in oktober 2022 mee begonnen en waren daarmee een van de eerste in de Nederlandse markt. Iedereen is er inmiddels mee bezig en sommige partijen hebben de stap ook al gezet. We hebben hierover onze klanten en consumenten steeds nauwgezet geïnformeerd, want het is wel een grote verandering. Eigenlijk net zoiets als dat er geen gratis tasjes meer worden verstrekt in de supermarkt: ook dat was even wennen. Bij zo’n aanpassing kijken we ook gelijk hoe we verder nog kunnen verduurzamen. Zo is samen met de introductie van de vaste dop ook de hoeveelheid plastic gereduceerd van de dop en de hals van de fles.”

De introductie van statiegeld op blik is nog vrij recent. Wat zijn jullie bevindingen tot nu toe?
Verweij: “Mensen wisten gelukkig vrij snel dat er nu ook statiegeld zit op blikjes, maar momenteel gaan er nog steeds wel oude blikjes rond in de markt. Al met al kan ik zeggen dat het zeker niet tegenvalt, we zien veel blikverpakkingen al terugkomen. Dat is ook belangrijk, want we zijn continu bezig om de blikjes te verbeteren.”

Onlangs sprak ik met Hester Klein Lankhorst, directeur van het Afvalfonds Verpakkingen dat nog kansen ziet in het to go-segment als het gaat om flesjes en blikjes inleveren. Welke rol spelen jullie hierin?
Verweij: “Het aantal inzamelmachines en inleverpunten neemt nog altijd toe en het is uitzoeken wat een optimaal aantal is. Samen met andere partijen en Statiegeld Nederland kijken we naar een collectief systeem om zo de meeste verpakkingen terug in de cirkel te krijgen. Onze rol daarin is dat we klanten meenemen in het verhaal door ze van informatie te voorzien en materialen te bieden. Daarnaast kunnen we per locatie een advies uitbrengen. Het is bij veel ondernemers bijvoorbeeld niet bekend dat een donatiebak ook een optie is, die je kunt koppelen aan een goed doel. Kortom, we kijken samen met onze afnemers naar hoe zij deze uitdaging kunnen aanpakken.”

Hester vertelde ook dat de snelheid waarmee de Europese Unie wetgeving maakt en wil verduurzamen hoog is. Hoe ervaren jullie dit? Gaat het té snel?
Verweij: “Er komt veel op ons af en dat in een hoog tempo, daar heeft Hester gelijk in. Coca-Cola valt onder een deel van de SUP-regeling en óók voor ons als groot bedrijf is het soms puzzelen. Hoe zitten al die regels en wetten in elkaar? De urgentie om te verduurzamen wordt benadrukt door de snelheid van nieuwe wetten en regels.”

"SUP-regeling is ook voor ons als groot bedrijf puzzelen"

De fabriek in Dongen is jullie paradepaardje: daar gebeurt het allemaal. Jullie maken er gebruik van een natuurlijke mineraalwaterbron. Toch gebeurt dat niet ongelimiteerd, want er is ook het streven om water te reduceren. Kunnen jullie dat toelichten?
Van Zuylen: “Goede kwaliteit bronwater is het belangrijkste ingrediënt van onze producten, dus daar gaan we zeer zorgvuldig mee om, zodat we continu hoge kwaliteit kunnen leveren. We proberen zeker water te reduceren. Ons doel is om in 2030 100% van het water dat we gebruiken terug te geven aan de natuur. Daarom dragen we financieel bij aan projecten van Natuurmonumenten. Wat wij interessant vinden is dat in Nederland altijd de focus heeft gelegen op water zo snel mogelijk afvoeren naar de zee, maar de wereld wordt steeds droger, dus de uitdaging is nu om het water juist vast te houden.”

Coca-Cola werkt aan heel veel doelstellingen tegelijkertijd, ook suikerreductie staat hoog op de agenda. Het doel is om in 2025 de helft van het verkoopvolume uit drankjes te laten bestaan met weinig of geen calorieën. Wat is de status op dit moment?
Verweij: “We hebben heel goed nieuws: dat doel hebben we behaald. De vraag is nu: wat is de volgende stap? Daar zijn we nog over aan het bomen, maar het mag duidelijk zijn dat we zo doorgaan en een nieuw percentage hieraan koppelen om weer naar te streven.”

Jullie introduceren geregeld nieuwe producten en daarvan zijn er ook veel suikervrij. Kunnen jullie wat meer vertellen over de weg daarnaartoe?
Van Zuylen: “De laatste jaren heeft de focus zeker gelegen op meer suikervrije introducties. Dankzij al die inspanningen hebben we ons doel al bereikt! Maar, het draait niet alleen om suikervrij. We willen de consument ook keuze blijven bieden. De uitdaging is om continu te vernieuwen en de balans te houden tussen suikervrij, low-calorie en regular.”

Waar liggen nog kansen voor jullie?
Van Zuylen: “Buitenhuis zien we nog vele kansen. Bijvoorbeeld altijd een drankje erbij als je afhaalt of laat bezorgen en een extra drankje in een restaurant. Wij helpen ondernemers door de lekkerste drankjes aan te bieden, maar we doen meer ter verbetering van de verkopen. Denk aan het geven van verkooptips, training van medewerkers, advies over de beste manier van serveren en door drankjes op te nemen in een menu online of op de locatie.”

Wanneer kunnen we weer een introductie verwachten? Tipje van de sluier?
Van Zuylen: “We hebben zojuist een suikervrije limited-editionsmaak mogen toevoegen aan onze Coca-Cola Creationslijn: Coca-Cola 3000 zero sugar, een co-creatie met kunstmatige intelligentie. Daarnaast wordt Monster Original Green per 2024 ook gelanceerd in een suikervrije variant.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.