iStock-1296496372.jpg

Horeca

Collectieve Horeca Ontzegging in nieuw jasje

WOERDEN – De Collectieve Horeca Ontzegging (CHO), enkele jaren geleden geïntroduceerd door Koninklijke Horeca Nederland (KHN), is aangepast. Dat was nodig door de veranderingen in de privacywetgeving. Met het nieuwe platform en bijbehorende app voldoet de CHO weer aan alle eisen en behoeften.

Redactie |

Met de CHO kunnen horeca-ondernemers gasten die zich ernstig misdragen de toegang ontzeggen. Die ontzegging geldt dan ook voor alle andere horecabedrijven die meedoen in het afgebakende uitgaansgebied of gemeente. Gaat een persoon met een ontzegging toch een van de horecabedrijven binnen en weigert na aanzegging te vertrekken, dan wordt dit beschouwd als huisvredebreuk en is dit strafbaar. Wil de gast vervolgens ook niet vrijwillig vertrekken, dan zal de politie optreden en het Openbaar Ministerie de persoon vervolgen.

Interesse
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft onlangs twintig vergunningen verleend aan afdelingen van KHN om deze ontzeggingen op te leggen. Voor een aantal gebieden is het verlenen van de vergunning een herinvoering en voor andere een eerste begin. In totaal hebben vijftig gebieden/gemeenten hun interesse in de nieuwe tool getoond waarin de ontzeggingen kunnen worden geregistreerd.

Daan van Boerdonk van Bar Bobbi in Haarlem is enthousiast: "Het CHO-systeem zorgt voor een veiliger nachtleven in Haarlem. Mensen die stelselmatig de orde verstoren worden door een krachtig samenwerkingsverband geweerd uit deelnemende horecagelegenheden.” Ook Rob Smits van Café Fier in Zandvoort is positief over het CHO-systeem. “Het helpt ons om de horeca gezellig te houden."

Bron: Out.of.Home Shops