Rob van Herpen2.jpg Rob van Herpen is eigenaar van CaminoR Advies en auteur van ‘Lekker zakendoen’

Columns

Column: Wat wordt het komend jaar?

Nog een paar spannende en belangrijke laatste weken en we kunnen aan de bak in 2024. Het afgelopen jaar kenmerkte zich met name door de absurde prijsverhogingen. Laten we hopen – en ernaar toewerken – dat de prijzen gaan stabiliseren of zelfs gaan dalen.

Rob van Herpen |

Leuker dan over prijzen praten, is te kijken wat de trends worden in de out-of-homemarkt. En als je de nationale en internationale deskundigen goed beluistert, staat er genoeg te gebeuren. Misschien is het ook vaak een kwestie van hoop dat sommige trends zich gaan ontwikkelen. En als je er maar veel noemt, is de kans groot dat je eind volgend jaar kunt zeggen dat je als visionair gelijk hebt gehad. Here we go:

1. Alcoholvrij. Niet mijn persoonlijke nummer 1, maar alcoholvrij blijft doorstijgen. Zowel bij bier, wijn als cocktails blijft het aandeel toenemen.
2. Noedels. Dit makkelijk te bereiden product wordt nog populairder. Thuis, maar ook bij de ramenrestaurants.
3. Zeewier. Heel erg gezond, voedzaam en van dichtbij.
4. Gefermenteerde producten. Wellicht naar aanleiding van het glansrijke tv-optreden van onze augurkenkoning neemt de populariteit toe. Denk dan ook aan mooie homemade piccalilly.
5. Plantaardige visvervangers. Daar waar plantaardige vleesvervangers al een behoorlijk move hebben gemaakt, is het nu de beurt aan plantaardige visvervangers om door te zetten. Vegan garnalen en zalm komen eraan. Zo ook de tonijn van tomaat.
6. Cacao. Niet alleen de zaadjes gaan we gebruiken (voor chocolade), maar de hele boon gaan we vermeerwaarden in de vorm van cacaowater, gedroogde cacao en de restanten (pulver) gaan we als zoetstof gebruiken.
7. Zwarte knoflook. Deze prachtige gefermenteerde vorm van de gezonde knoflook zal toch eindelijk zijn entree maken. En dan niet de Chinese vol-teringzooi-bespoten knoflook, maar de heerlijke Spaanse (of Nederlandse!) versie.
8. Gegrilde en gekookte kazen. Iedereen kent wel het avondje raclette en ook gebakken en gegrilde vormen als halloumi. We gaan er de komende jaren veel meer van smullen.
9. Zoet en pittig. Een bekende eigenschap maar zoals de Engelsen het vermoeden wordt swicy ‘ huge ’ het komend jaar. Van gehaktballen tot snoep en van fruit tot cocktails: we gaan het allemaal swicy maken!
10. Gevulde groenten, à la de gevulde kip of de rollade: groenten gaan we vullen. Met andere groenten, kruiden en specerijen.
11. Plantaardig voedsel met eenvoudige ingrediënten. Dus geen ellenlange ingrediënten, maar puurder, eerlijker en heerlijker.
12. Paddenstoelenkoffie. De koffiekaart wordt verder uitgebreid.

Hoe dan ook, laten we komend jaar weer lekker praten over producten, innovaties en trends. Daar zijn we als sector wel weer aan toe!

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.