AMSTERDAM – Foodservicebedrijf Compass Group gaat de Nederlandse cateraar en foodserviceaanbieder Vermaat overnemen voor ongeveer 1,5 miljard euro. Er moet nog toestemming komen van de desbetreffende autoriteiten.
Volgens Compass Group past Vermaat in de langetermijngroei die het bedrijf voor ogen heeft. De beoogde markt bedraagt naar schatting minstens 115 miljard euro. De cateraar ziet kansen in het overnemen van bedrijven met gespecialiseerde merken, flexibele bedrijfsmodellen en een sterke ondernemersmentaliteit. Dit is essentieel voor verdere groei en het bieden van op maat gemaakte oplossingen aan klanten en gasten, meldt Compass Group.
Sterke reputatie
“Vermaat is een logische partner dankzij zijn sterke reputatie, premium foodaanbod en ervaren leiderschapsteam. Het bedrijf is actief in verschillende sectoren, waaronder Bedrijf & Industrie, Gezondheidszorg en Sport & Vrije Tijd via een divers merkenportfolio. Vermaat is marktleider in Nederland, heeft ook een groeiende marktpositie in Duitsland en Frankrijk en is op weg om in 2025 een omzet van ongeveer 700 miljoen euro te realiseren”, schrijft Compass Group op de website.
Kathinka Friis-Møller, ceo van Compass Group voor Europa & het Midden-Oosten voegt toe: “Het vooruitzicht om Vermaat te verwelkomen in de Compass-familie is echt geweldig. Dit is een baanbrekende overname van een van Europa’s meest ondernemende en innovatieve cateringbedrijven. Vermaat brengt fantastische merken en diepgaande marktkennis met zich mee, maar ook een uitzonderlijk team en een goede bedrijfscultuur die goed bij onze waarden past. We zijn klaar om hun groei een boost te geven en ons premium aanbod te verbeteren, een categorie die steeds belangrijker wordt voor onze klanten en consumenten in Europa. Wij kijken ernaar uit om van elkaar te leren, zodat we samen een mooie toekomst kunnen opbouwen.”
Eigen naam
Na goedkeuring zal Vermaat in de regio’s waar het bedrijf actief is blijven werken onder de eigen naam. Het managementteam, de merken van Vermaat en de activiteiten gaan dan deel uitmaken van de activiteiten van Compass Group. Het bedrijf verwacht Vermaat ook te laten groeien.
“Ik ben ongelooflijk trots op deze nieuwe samenwerking. Het markeert het begin van een geweldige, gezamenlijke reis, gedreven door de passie van de Vermaat- en Compass-teams”, zegt Rick Zeelen, ceo van Vermaat. “Wij geloven dat dit nog maar het begin is van het leveren van meer op maat gemaakte, premium en gepersonaliseerde ervaringen binnen de Europese horecasector. Met de steun van Compass Group en de vrijheid om als onafhankelijk platform te opereren, kijken we ernaar uit om samen sterker te worden, terwijl we trouw blijven aan onze ondernemersgeest. Deze groei draait niet alleen om innovatie en kwaliteit, maar ook om de verbindingen die we opbouwen en de cultuur die we blijven koesteren. We kijken ernaar uit om nieuwe kansen te creëren, frisse ideeën te lanceren en zinvolle partnerschappen aan te gaan.”
Over Compass Group
Compass Group is een wereldleider in foodservices, actief in ongeveer 30 landen, met ongeveer 580.000 werknemers wereldwijd en een onderliggende omzet van meer dan 36 miljard euro voor het begrotingsjaar 2024. Het bedrijf staat genoteerd aan de London Stock Exchange en is gespecialiseerd in het leveren van voeding en een reeks ondersteunende diensten in de kernsectoren Bedrijf & industrie, Gezondheidszorg & senioren, Onderwijs, Sport & VrijeTtijd en Defensie, Offshore & Op afstand, met een gevestigde merkenportefeuille. Compass Group Nederland exploiteert in Nederland merken als Eurest, ESFM, Famous Flavours, Maison van den Boer, Xandrion en Levy Europe. Er werken bijna 3.500 medewerkers bij 1.700 organisaties in diverse sectoren in Nederland.
Bron: Out.of.Home Shops