MIJDRECHT – Als je bij Damonsta binnenstapt, heb je niet langer het idee dat je je in Mijdrecht bevindt. Dit komt door de urban stijl die het interieur heeft. Het paarse logo aan de buitenkant trekt gelijk de aandacht. Het hoofdproduct van het restaurant is de monsterbowl (dit zijn een soort loaded fries), maar klanten kunnen ook genieten van onder andere loaded bags, smashburgers en monstershakes.
De eigenaren van Damonsta zijn Jamila El Hadaoui en Anouar Changachi en de dagelijkse leiding is in handen van Farid El Hadaoui, de man van Jamila. Voor zowel El Hadaoui en Changachi is het hun eerste horecazaak. El Hadaoui heeft wel al eerder iets voor zichzelf gehad. “Hiervoor had ik een biologische winkel in Utrecht. Dat is natuurlijk heel iets anders dan dit, maar ik had wel altijd al een passie voor koken en horeca”, vertelt de eigenaresse. Changachi: “Ik heb tot nu toe een beetje overal en nergens gewerkt: in verschillende horeca-zaken als bezorger, in de keuken, als afwasser, noem het maar op. En ik heb nog in een bakkerij gewerkt. Mijn passie voor ondernemen komt vanuit mijn familie. Die zijn heel ondernemend en zitten in de horeca. Dat is zo een beetje overgewaaid.” De twee zijn familie van elkaar.
Volgens Changachi is overal over nagedacht, tot in de details. “Het lettertype voor het logo hebben we helemaal zelf laten ontwerpen. Dat is niet zomaar een lettertype.” Dat er over is nagedacht, zie je duidelijk terug in het interieur. De paarse tinten van het logo komen terug en er is een urban stijl zichtbaar. Op een van de muren zijn hoge gebouwen in het paars gespoten met graffiti. Er is een muziekje op de achtergrond hoorbaar. El Hadaoui: “Zodra je binnenkomt, moet je het kunnen voelen en zien. Het moet helemaal kloppen.”
Monsterbowls
Het hoofdproduct op het menu is de monsterbowl. “Dit is geïnspireerd op loaded fries, maar het is echt onze eigen versie”, licht Changachi toe. “Je hebt een vleeskeuze: smash gehakt, kip of pittige kip. Verder zit er de Damonsta-saus in – die maken wij helemaal zelf – en kaassaus, en dat wordt dan getopt met sla, bosuitjes en gebakken uitjes. Dat is eigenlijk ons hoofdproduct en verder verkopen wij onder meer smashburgers en hebben we een kindermenu en milkshakes en nog een paar andere producten. Eerst zaten we te twijfelen of we niet nog meer erbij moesten doen, maar dan heb je een te groot menu en is het lastig om de kwaliteit hoog te houden. Wij vinden kwaliteit belangrijk. We zijn net geopend en met dit menu hebben we er vertrouwen in.” “Mensen moeten ook geen keuzestress hebben”, stelt El Hadaoui.
Lees verder onder de foto ↓
Bestelzuil
Bij Damonsta gaan ze met de tijd mee. Boven de kassa hangt een grote televisie waarop het menu te zien is en waar telkens andere afbeeldingen tevoorschijn komen. Daarnaast is er een bestelzuil te vinden, waarop klanten kunnen bestellen. Op social media is het restaurant erg actief. “Mijn neef Wassim maakt onze content. Daar heeft hij al ervaring mee, dus dat is fijn. Zelfs mijn eigen kinderen zijn in die filmpjes te zien. Het is echt iets van de familie geworden”, zegt El Hadaoui trots. Damonsta doet momenteel nog geen bezorging, maar daar zijn ze druk mee bezig. Afhalen is wel mogelijk en ter plekke eten kan elke dag tussen 12.00 uur en 22.00 uur.
Het restaurant opende de deuren op 24 juli om 12.00 uur. Via de social-mediakanalen was gecommuniceerd dat er een winactie zou zijn, namelijk dat de eerste vijftig klanten een gratis monsterbowl kregen. “Dit zorgde voor veel enthousiasme”, meent El Hadaoui. “Voordat we opengingen, stond er al een hele rij. Klanten waren positief verrast en maakten filmpjes en foto’s. Veel mensen zeiden: ‘Dit hadden we hier echt nodig!’. Sommigen kwamen zelfs twee keer op een dag. Hoewel we ons vooral richten op jongeren, zien we klanten van alle leeftijden voorbijkomen en dat is mooi om te zien. We hadden laatst een hele toffe dame van rond de zeventig die een smashburger kwam eten. Een paar dagen later kwam ze nog een keer terug. Dat is geweldig.”
Toekomst
De twee eigenaren zien de toekomst van hun concept rooskleurig in. “Nederland vol Damonsta”, is het antwoord dat Changachi geeft op de vraag wat de eigenaren voor ogen hebben. “Dat hopen we in ieder geval. We willen eerst Damonsta goed neerzetten hier in Mijdrecht en dan hopen we dat later verder uit te breiden. Dat is ons doel. Maar uiteindelijk wil je niet dat zo’n droom ten koste gaat van de kwaliteit. De kwaliteit moet goed blijven en dan kun je steeds opnieuw een stap vooruit zetten.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.