INTERVIEW- ZOETERMEER- De Beren Eetcafés en De Bezorgbeer willen de komende jaren flink gaan uitbreiden in Nederland. Om meer naamsbekendheid te creëren hebben ze besloten beide formules onder te brengen onder één merk: De Beren.
Zo’n dertig jaar staat het bekende rood-gele logo met ‘De Beren Eetcafé’ al op de gevels van de restaurants, maar dat is straks nergens meer te zien. Ook het logo met de beer die een bezorghelm draagt, staat binnenkort niet meer op de scooters van de bezorgrestaurants. De concepten dragen vanaf nu één naam (De Beren), krijgen één logo en dezelfde huisstijl. Martijn Jansen, eigenaar van de bezorgrestaurants en Ad Schaap, eigenaar van de restaurants, vertellen in een interview met Out.of.Home Shops over deze verandering. Ook weiden ze uit over hun ambitie om het van oorsprong Rotterdamse horecaconcept verder te verspreiden over heel Nederland.
Waarom is het nodig dat de restaurants en de bezorglocaties verder gaan als één merk?
Jansen: “Omdat we meer duidelijkheid willen scheppen voor de consument. De wens voor een nieuwe huisstijl was er al langer en toen we deze aan het ontwikkelen waren, kwam gaandeweg het idee op: waarom maken we er niet één naam van? We willen namelijk echt een merk neerzetten. Die is altijd sterker als je één naam gebruikt.”
Schaap: “Sommige restaurants zijn al zo’n dertig jaar oud. Er zijn ook vestigingen met namen als ‘Bruintje Beer’ en ‘Betty Beer’. In de loop der tijd kwam De Bezorgbeer er ook nog bij. Op een gegeven moment hadden we voor beide formules twee verschillende huisstijlen en merknamen naast elkaar. Voor de gast is dat onduidelijk. Daarom hebben we alles onder één merknaam geschaard.”
Betekent deze verandering dat restaurants straks ook gaan bezorgen en dat er op bezorglocaties ook een restaurant wordt gebouwd?
Jansen: “Nee, die scheiding houden we. De locaties waar restaurants gevestigd zijn verschillen nogal van de plekken van waaruit waar we het liefst bezorgen. Namelijk op een punt centraal in het verzorgingsgebied vlakbij woningen en flats, zodat we onze maaltijden makkelijk en snel bij de bewoners thuis kunnen brengen. De restaurants kunnen ook langs snelwegen staan. Daarnaast is het een hele andere tak van sport. Bij een restaurant kun je niet zomaar een paar scooters neerzetten en gaan bezorgen. De hele manier van werken - zoals het bereiden, het verpakken, het kassasysteem, de routeplanning - is bij delivery heel anders geregeld dan in een restaurant.”
Jullie willen gaan uitbreiden naar Noord-Nederland. Waarom daarheen?
Jansen: “We hopen vanuit daar onze naamsbekendheid te vergroten. De meeste vestigingen die we hebben geopend zijn als een soort olievlek over een gebied gegroeid, voornamelijk in Zuid-Holland. Dat hopen we ook in andere gebieden te bereiken. We zijn uit strategisch oogpunt onlangs een bezorgrestaurant in Amsterdam begonnen en we hopen vanuit daar bekender te worden in Noord-Holland en straks ook in Utrecht. We hebben er overigens veel vertrouwen in dat we gaan groeien. De thuisbezorgmarkt is ‘booming’ en de nieuwe huisstijl werpt nu al zijn vruchten af. Vorig jaar hebben we enorm geplust met de bezorgrestaurants. Dus wat dat betreft staan bij ons alle lichten op groen.”
Schaap: “Het is niet zo dat we per se naar het noorden willen, als we een mooie locatie aangeboden krijgen in Brabant of Utrecht, nemen we die ook met beide handen aan. We willen uiteindelijk vestigingen door heel Nederland openen, maar vanuit Zuid-Holland is het een logische stap wat noordelijker te gaan kijken. We zitten met onze restaurants overigens al in Almere, Amersfoort en Utrecht, maar we zijn bijvoorbeeld nog niet bekend in Noord-Holland. Daar zijn we aan het zoeken naar goede vestigingspunten in steden als Amsterdam, Alkmaar en Hoofddorp. Ik denk niet dat het lukt om daar dit jaar al restaurants te beginnen, 2016 is namelijk ons transitiejaar. We focussen ons op de verandering van de huisstijl. Maar daarna willen we jaarlijks drie tot vijf nieuwe vestigingen openen.”
Lees de rest van het interview in de april-editie van Out.of.Home.Shops.
Bron: Out.of.Home Shops