section1_page6_article5_1.jpg

Catering

De keuken van Keukenhof is altijd in ontwikkeling

LISSE - Keukenhof opende op 24 maart weer haar deuren om acht weken lang ruim 20.000 gasten per dag te mogen ontvangen. Het park trekt tal van bezoekers van over de hele wereld die allen een glimp hopen op te vangen van de mooie Nederlandse bloemencultuur. Al deze gasten prikken natuurlijk het liefst ook meteen een vorkje mee. Hoe speelt een park met multiculturele bezoekers in op al deze verschillende doelgroepen in de horeca? Out.of.Home Shops verdiepte zich in de differente keukens in de bloemenzee die Keukenhof heet.

Yentl Bocxe Strik |

Keukenhof is maar acht weken per jaar geopend en wordt dan bezocht door zo’n miljoen gasten, met als gevolg sensationele pieken in het aantal horecabezoeken. Omdat het arrangeren van ruim 200 hectare bloemenpracht al een uitdaging an sich is, besteedt Keukenhof het horecagedeelte al sinds 2010 uit aan cateringpartner Albron. Het geheim van deze succesvolle krachtenbundeling is volgens Hein van Stralen, productgroep manager horeca bij Albron, terug te vinden in de goede samenwerking. “We voeren een goed partnership waarbij we na ieder parkseizoen, samen met het parkbestuur, zoeken naar de mogelijkheden om de ‘guest experience’ te verbeteren”, aldus Van Stralen. “Ieder jaar evalueren we samen met Keukenhof en houden we enquêtes onder de bezoekers. Hierdoor kunnen we inspelen op de behoeften van onze doelgroep.”

Internationaal assortiment
De doelgroep van het park is, mede door de massa’s Aziatische en Amerikaanse toeristen, ontzettend breed. “Door de verschillende nationaliteiten is het een uitdaging om in te spelen op ieder zijn eetwensen en behoeften”, stelt Van Stralen. “Zo eten Nederlanders over het algemeen graag een broodje tijdens de lunch, maar buitenlanders prefereren veelal een warme maaltijd tussen de middag. Het verzorgen van de horeca in het park is echt een heel bijzonder project”, zegt Van Stralen. De menukaart van de parkrestaurants zijn ingericht om (bijna) alle bezoekers te kunnen bedienen. “We bieden bijvoorbeeld een sandwich met Goudse kaas, een maisbroodje met kip, een focaccia met gerookte zalm en een wrap met kikkererwten aan. Ten behoeve van onze Aziatische gasten hebben we een vegetarische gele curry met basmatirijst aan het menu toegevoegd.”

"Cateraar Albron wil niet belerend zijn"

Paviljoenen
In het bloemenpark zijn zes grote restaurants, die ‘paviljoenen’ worden genoemd, te vinden, allemaal met een eigen thema. En stilstand is achteruitgang, vinden Keukenhof en diens cateringpartner Albron. Want ieder jaar wordt een van de paviljoens drastisch onder handen genomen en gemoderniseerd. “Dit jaar was het Oranje Nassau-paviljoen aan de beurt”, vertelt Van Stralen. “Dit is een volledig vegetarisch restaurant geworden, waarmee we inspelen op de groeiende vraag naar vegetarische gerechten. Dit past ook gewoon ontzettend goed bij de natuurlijke omgeving”, zegt de Albron-productgroep manager. Hij geeft aan hierin echter niet belerend te willen zijn. “We willen dat de gasten het ervaren als een ‘gewoon’ restaurant. Het paviljoen biedt bijvoorbeeld een hamburger, belegde broodjes en pasta aan, en deze gerechten zijn toevállig vegetarisch.” Tevens zijn in het gerenoveerde paviljoen ook bestelkiosken geïntroduceerd, wat de ‘speed of service’ aanzienlijk verhoogt. “Na het bewezen succes van de bestelkiosken zullen we dit bij toekomstige verbouwingen verder uitrollen om de servicesnelheid en het gebruiksgemak te vergroten.”

Foodtrucks
Naast de zes paviljoenen biedt het park een zeer uitgebreid horeca-assortiment in de vorm van 22 kleinere stands. “Deze outlets kunnen heel specialistisch zijn”, legt Van Stralen uit. “Gasten kunnen bijvoorbeeld een harinkje happen bij de viskraam, of verse aardbeien kopen bij de aardbeienkraam. Ook staan er diverse foodtrucks met bijvoorbeeld hamburgers of broodjes worst, en kunnen de gasten op wel 40 plekken goede cappuccino halen.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.