ROTTERDAM – Van 22 tot en met 27 september 2025 vindt de Week van de Horeca weer plaats. Dit is een week waarin er volop aandacht is voor de horeca. Initiatiefnemer Lennart Maas vond zes jaar geleden dat dit nodig was door het slechte imago dat de horeca in Nederland heeft. Wat oorspronkelijk begon als een dag, is inmiddels uitgegroeid tot de vierde Week van de Horeca.
De Week van de Horeca is een initiatief dat voortbouwt op de Nationale Horecadag. Sinds 2019 werd deze dag georganiseerd en vanaf 2021 groeide het uit tot een hele week waarin de horeca centraal staat. “Het begon eigenlijk met een hele simpele missie: laten zien hoe mooi de horeca is”, zegt Maas. “We willen enerzijds de horeca als werkgever in de spotlight zetten, dus laten zien hoe aantrekkelijk de branche is om in te werken. En anderzijds dat de medewerkers een keer in het zonnetje gezet worden en erkenning krijgen voor hun harde werk. Het moet uiteindelijk een kapstok zijn voor bedrijven en stichtingen om iets leuks te doen tijdens deze week”, aldus Maas.
Slecht imago
Het idee ontstond doordat de initiatiefnemer na een lange periode in het buitenland terugkeerde naar Nederland. “Ik was een tijd in het Midden-Oosten geweest: onder andere Dubai en Abu Dhabi. Daar is gastvrijheid echt een groot ding en het imago van de horeca is er goed. Ik keerde na negen jaar terug in Nederland en zag dat het imago van de horeca hier nog steeds niet heel goed was. Toen dacht ik: we kunnen en moeten daar iets mee. Ik begon na te denken over imagocampagnes op grotere schaal. Op dat moment was ik directeur van een hotel in Amsterdam. We zochten daar nieuwe medewerkers, dus organiseerde ik een recruitmentdag. Maar dat ging op de standaard manier: met een tafeltje en een banner. Je laat normaliter tijdens zo’n recruitmentdag niet zien hoe mooi je bedrijf is”, meent Maas.
Meer ruimte
Dit wekte een idee op bij hem. “Wat als we mensen een kijkje achter de schermen geven bij horecazaken door heel Nederland en ook activiteiten organiseren? Zo ontstond langzaam het idee, in samenwerking met destijds Koninklijke Horeca Nederland en andere partners, zoals VHC, om één dag te organiseren waarop we laten zien hoe mooi de horeca is. We hebben tijdens die eerste editie in 2019 heel veel pers uitgenodigd en meegenomen op tour. Dat was een mooie dag. Daarna merkte je dat er ook veel onderwijsinstellingen mee wilden doen, maar dat paste nog niet op die dag. Daarom dachten we: als we er een week van maken, geeft dat meer ruimte aan bedrijven om iets te organiseren”, licht Maas toe.
Win-winsituatie
Waarom zouden horecabedrijven moeten deelnemen aan de Week van de Horeca? “Het is een win-winsituatie. Je doet het enerzijds voor het behoud van je huidige medewerkers en anderzijds is het een kans om iets te doen als je nieuwe medewerkers zoekt. Geef een leuke workshop of organiseer een familiedag; dat je medewerkers een familielid mogen meenemen om hen het mooie van de branche te laten zien. Je leest vaak dat het moeilijk is om nieuwe medewerkers te vinden, maar het kost soms niks als je er gezamenlijk met zijn allen iets aandoet. Dat is ook wel het idee van de Week van de Horeca; dat je die schaalkracht kunt vinden en even met zijn allen extra aandacht creëert voor de branche”, zegt de initiatiefnemer.
‘Bekendheid mag nog meer groeien’
Maas is al redelijk tevreden met het resultaat van de afgelopen jaren. “Het mooie is dat veel meer bedrijven zelf activiteiten opzetten. De recruitmentdagen worden beter. Veel bedrijven zien het belang inmiddels wel van goede employerbranding. Dus ze organiseren iets waarbij ze hun horecabedrijf echt kunnen laten zien. Dat is ook wel nodig als je bijvoorbeeld jongeren wil aantrekken die nog niet zo goed weten wat ze willen gaan doen. Die komen op toffe stagemarkten en bedrijfsevents van andere branches en dan lopen we daar als horeca achteraan, maar we maken nu stappen. De bekendheid van de week groeit steeds meer, al mag het echt nog wel wat beter worden.”
Activiteiten
Tijdens de Week van de Horeca zijn er veel verschillende activiteiten te vinden door heel Nederland bij individuele horecabedrijven, maar ook vanuit de organisatie worden er een aantal events gehouden. “Voorafgaand aan de Week van de Horeca organiseert partner Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) haar jaarlijkse SVH Meestertour. Een enorm waardevol initiatief dat vooraf geselecteerde SVH-gediplomeerden de unieke kans geeft om bij een aantal SVH Meesters, zoals sterrenchefs, sommeliers en gastheren, op bezoek te gaan en een kijkje achter de schermen te krijgen bij hun horecabedrijf”, vertelt Maas.
De week wordt afgetrapt op de eerste dag van Gastvrij Rotterdam. “Daar organiseren we met CuliQuiz – een platform/bedrijf dat zich richt op het kennisdelen met jongeren – de Culiquiz Top 100. Dat is een top met de aanjagers van de horeca, mensen die zich actief inzetten voor de horecabranche. Daarvan is de uitreiking op de eerste dag van de Week van de Horeca bij Gastvrij Rotterdam. Nog een andere leuke is de lancering van een keurmerk voor de gastvrijheid: Gezellig. Dit is een initiatief van Jeannine Sok en Sven Heijkoop. Dat is echt een onwijs toffe noviteit en daar zijn we achter de schermen al even mee bezig”, aldus Maas.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.