Anjola cheers.jpg Dit unieke drankje in retro-stijl combineert een tropische smaak, nostalgie en duurzaamheid.

Fabrikanten

Eigenzinnig bedrijf lanceert Anjola in Nederland

HAMBURG – Een kola ontwikkelen – de k symboliseert alles wat fritz-kola anders wil doen – die beter is dan die van de marktleider en met een duidelijk verhaal. Zo begon het bedrijf dat Mirco Wolf Wiegert samen met zijn vriend Lorenz in 2002 oprichtte. Inmiddels is fritz-kola een vaste waarde bij veel restaurants en festivals, waar consumenten de bijzondere smaken en het duurzame gedachtegoed van het eigenzinnige merk omarmen. Dat zal vast niet anders gaan met Anjola, de tropische bio-limonade die nu ook in Nederland verkrijgbaar is.

Renée Salome |

Wat gaan we doen met ons leven? Afgestudeerden vragen zich dit bij bosjes af, maar het antwoord op deze vraag was voor jou en je vriend Lorenz: een goede kola maken. Kun je iets vertellen over jullie visie en aanpak?
“Mijn vriend Lorenz en ik kennen elkaar al sinds we padvinders waren. We deden daar allerlei buitenactiviteiten en zagen daar de impact van wegwerpverpakkingen, die overal in de natuur rondslingeren. Beelden die ons altijd zijn bijgebleven. Voor het einde van onze studie besloten we ons eigen bedrijf te starten, omdat we plezier wilden hebben en onafhankelijk wilden werken. We hadden allerlei ideeën, variërend van een Spaanse ‘bocadillowinkel’ tot een schoonmaakploeg. Op een avond in de keuken, onder het genot van diepvriespizza en cola, kwamen we op het idee om een kola te ontwikkelen die beter was dan de marktleider. Een kola met meer cafeïne, iets minder zoetheid, een vleugje citrus en een duidelijke houding. En dat alles in mooie, kleine glazen retourflesjes. Want als je in de jaren negentig in een club of restaurant een cola bestelde, kwam die vaak warm en zonder ijs. We misten de ervaring van frisdrank in een kleine glazen fles, die nat werd als je hem uit de koelkast haalde en op tafel zette. Wij geloofden dat we het plezier van een cola- en frisdrankervaring weer tot leven konden brengen.”

Wie is fritz eigenlijk?
“fritz-kola is een onafhankelijk, eigen merk dat is geboren in Hamburg en uitgegroeid tot een middelgroot, Europees bedrijf. De k in kola symboliseert alles wat fritz-kola anders wil doen. Want fritz-kola is niet alleen een product, maar vooral een mentaliteit. Het bedrijf staat voor onafhankelijkheid, tolerantie, openheid en diversiteit. Alle producten zijn uitsluitend verkrijgbaar in glazen flessen, die tot 50 keer hergebruikt worden. Deze zijn niet alleen hygiënischer en smaakneutraler, maar ook 100% recyclebaar. Daarnaast zijn al onze producten veganistisch en altijd gebaseerd op natuurlijke smaken. Kiezen voor fritz-kola betekent kiezen voor verantwoorde consumptie, een kwalitatief hoogwaardig voedingsmiddel en een cultuurgoed.”

Naast fritz-kola’s zijn er inmiddels ook fritz-spritzers en fritz-limonades in verschillende smaken verkrijgbaar. En natuurlijk jullie nieuwste bio-limonade Anjola. Vertel!
“Anjola is een biologische limonade met ananas en limoen. Dit unieke drankje in retro-stijl combineert een tropische smaak, nostalgie en duurzaamheid. Het is een echte traktatie, gemaakt met eersteklas biologische ingrediënten, waaronder 20% echt ananassap, natuurlijk bruisend mineraalwater en suikerbietsuiker uit de EU. Het is veganistisch, vrij van kunstmatige toevoegingen en benadrukt de pure smaken van ananas en limoen. Ook hier zie je onze toewijding aan duurzaamheid terug: we bieden het aan in herbruikbare glazen flessen van 0,2 liter, wat bewuste consumptie stimuleert en plastic afval vermindert. Onze etiketten zijn milieuvriendelijk en gemaakt van linnen papier voor een retro, duurzame look.”

"fritz-kola brengt plezier van frisdrankervaring weer tot leven"
01_fritz-kola_MircoWolfWiegert.jpg fritz-kola is niet alleen een product, maar vooral een mentaliteit”, zegt Mirco Wolf Wiegert over het door hem opgerichte bedrijf.

Hoe is Anjola tot stand gekomen?
“Het werd uitgevonden door Johannes Gleske, een voormalige brouwerij-eigenaar en vluchteling die in Hamburg belandde en een nieuw leven begon met de oprichting van ‘Anjola’. De naam is een combinatie van de woorden: An(anas), de naam van de oprichter Jo(hannes) en de Hawaiiaanse dans (Hu)la. Anjola werd in 1952 gepatenteerd en was toen de eerste in zijn soort op de markt. In deze naoorlogse tijden verlangde iedereen ernaar om te reizen en droomde men van warme zomers, de zon en stranden. Johannes Gleske beantwoordde dit verlangen met zijn uitvinding. In 2015 blies fritzkola het product nieuw leven in, waarbij de focus lag op de biologische ananas. We zijn er trots op dat we deze geschiedenis kunnen behouden en de fans van fritz-kola in Nederland de smaak van de tropen kunnen laten proeven. Je kunt Anjola vinden bij geselecteerde restaurants, beachclubs en cocktailbars, waar bartenders innovatieve cocktails creëren. We zijn ook van plan om Anjola te presenteren op evenementen zoals de Horecava en proeverijen, dus blijf op de hoogte voor meer manieren om Anjola te ervaren!”

Kun je een portret schetsen van jullie doelgroep?
“Met de hogere dosis cafeïne in onze kola’s richt onze communicatie zich op volwassenen, vooral jongvolwassenen ouder dan 16 jaar. We roepen consumenten op om kola en limonades alleen in kleinere porties te drinken, maar er wel met volle teugen van te genieten. fritz-kola is te vinden waar consumenten het leven vieren: op muziek-, kunst- en culturele evenementen, in restaurants en op festivals. fritz-kola is vaste partner op een flink aantal daarvan, waaronder DGTL, Best Kept Secret, Gardens of Babylon, By the Creek, Amsterdam Open Air, MOUT Bierfestivals, Milkshake, Bluegrass Rotterdam en op het Amsterdam Dance Event. Dit zijn precies de doelgroepen die we willen aanspreken.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.