Onderweg

Horeca

Fabrikanten

Freestylen in de tankshop met Coca-Cola, Fanta of Fuze Tea

ROTTERDAM - Een Coca-Cola, Fuze Tea of een Fanta, eventueel met de smaak van kers of citroen, voor automobilisten die stoppen bij Shell-station Buttervliet in Numansdorp is geen bezoek meer hetzelfde. Iedere keer kunnen zij hun eigen drankje tappen én personaliseren, het liefst in een hervulbare beker. Dat hebben zij te danken aan het nieuwe Compact Freestyle tapsysteem van Coca-Cola. Hiermee spelen ze niet alleen in op de veelzijdigheid van een tankstation, maar werken ze ook nog aan hun duurzaamheidsambities.

Lisa van der Linden |

Het Compact Freestyle tapsysteem staat tijdens een pilot van zes maanden bij Shellstation Buttervliet in Numansdorp. Robin Huijbrechts (senior shopper marketing manager Out-of-Home bij Coca-Cola Europacific Partners) en Niels Boerkamp (category manager Benelux bij Shell) gaan uitgebreid in op de gedachten achter deze innovatie.

Wat is het Compact Freestyle tapsysteem?
Huijbrechts: “Dat is onze nieuwste innovatie, waarbij we shoppers on-the-go kennis willen laten maken met het persoonlijke gebruik van een tapsysteem, vooral in een herbruikbare beker. We bieden op deze manier meer dan dertig dranken aan, waaronder onze bekende merken, waarvan de helft suikervrij. Dat zijn Coca-Cola, Coca-Cola zero sugar, Fanta, Sprite en Fuze Tea. Die kunnen tevens worden gemengd met verschillende smaken, zoals citroen, bessen en kers. Dit sluit compleet aan bij onze visie als het gaat om het verduurzamen van alle verpakkingen; enerzijds kijken we naar het verminderen van materiaalgebruik en nieuw plastic, anderzijds naar nieuwe innovaties zoals verpakkingsvrije oplossingen.
Om al die smaken en personalisaties mogelijk te maken, bestaat het tapsysteem uit diverse elementen. Hoe werkt dat dan? Allereerst de bag-in-box, daar zitten de siropen in van onze dranken. Die worden vervolgens gemengd met gefilterd kraanwater dat al op de vestiging aanwezig is. Uiteraard zijn er koelelementen aanwezig, zodat de dranken lekker koud geserveerd worden. Daarnaast kunnen bezoekers kiezen voor een smaak om hun drankje te personaliseren. De smaken om je drankje te personaliseren zitten in kleine cartridges. Bijzonder is dat de helft van wat we aanbieden laag in calorieën of helemaal suikervrij is. Dat sluit aan bij onze doelstellingen op het gebied van suikerreductie.”

Wat is de toegevoegde waarde hiervan voor Shell?
Boerkamp: “We beginnen bij Shell altijd bij het in kaart brengen van de behoeften van gasten en dat is heel veelzijdig, kan ik je vertellen. Alleen tanken en weer door of juist een rustmoment pakken. Wat we aantrekkelijk vinden aan het Compact Freestyle tapsysteem is dat we een leuke ervaring bieden aan gasten. Ze kunnen hun drankje naar eigen smaak aanpassen, zonder dat we gebonden zijn aan schapruimte of een verpakking. We verkopen door heel Nederland de dranken van Coca-Cola en dat heeft zijn impact op het milieu. Natuurlijk hebben we statiegeld en het inzamelen van die stromen ingevoerd, maar dit is niet altijd of op iedere locatie mogelijk. Het is ontzettend fijn om dit samen te doen met een partner die volop innoveert. Het is voor gasten ook aantrekkelijk, omdat de prijs iets lager ligt dan drankjes in flesjes of blikjes.”

Waarom is deze locatie gekozen voor de pilot?
Boerkamp: “Het is het eerste on-the-go station in Nederland waar we dit testen, omdat Buttervliet een mix is van vaste klanten, zoals forenzen, en stromen in piektijden. Dan kun je denken aan grote concerten en vakantie- of strandverkeer. Ook zien we in de data dat hier nét iets meer producten van Coca-Cola worden verkocht, oftewel: een leuke plek voor deze pilot.”

Huijbrechts: “Deze pilot is onderdeel van een pilot in verschillende Europese landen en duurt zes maanden. Dat is vanaf de zomer tot en met december, zodat we in de data ook de verschillen per seizoen kunnen zien. Bovendien hebben we tijd nodig om diverse communicatiemanieren te testen. We kijken niet alleen naar tankstations, maar ook naar andere segmenten, zoals at work-locaties, universiteiten en pretparken. Studenten zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in duurzaamheid, dus daar zien we ook kansen. Uiteindelijk willen we zo breed mogelijk testen waar het tapsysteem echt aansluit op de shopperbehoeften en hierin gezamenlijk optrekken met onze partners.”

Wat zijn tot nu toe de reacties?
Boerkamp: “De belangrijkste ambassadeurs van dit succes zijn de stationsmanagers. Die waren gelijk enthousiast en zien op de winkelvloer de reacties van gasten. We zien al veel transacties, dus het slaat ook aan bij onze gasten. We kijken samen met Coca-Cola hoe we de communicatie moeten aanpakken en hoe daarop wordt gereageerd.”
Huijbrechts: “Zo kijken we bijvoorbeeld naar hoe de hervulbare beker wordt gebruikt. Misschien zoeken gasten nog naar de prijs. We zetten de hervulbare beker ook in de koeling, om van daaruit de consument te stimuleren om het tapsysteem te proberen.”

Hoe zien we de duurzaamheidsambities van Coca-Cola terug in deze pilot?
Huijbrechts : “Heel belangrijk is dat wij in 2040 over de hele keten klimaatneutraal willen zijn. Onze verpakkingen spelen daarin een grote rol, dus als we tools hebben om dat te verminderen is dat heel mooi. Het tapsysteem kan daar een belangrijk onderdeel van zijn. Daarnaast is het een van de doelen van The Coca-Cola Company om tegen 2030 minimaal een kwart van onze dranken te verkopen via hervulbare verpakkingen of met drankdispensers. Innovaties als deze zijn daarom een belangrijke stap voorwaarts.”
Boerkamp: “Een mooie duurzaamheidswinst voor Shell is dat je maar weinig nodig hebt om de tapmachine te vullen. We hebben in Nederland goed water, dat we kunnen inzetten. Het enige dat via transport gaat is het vervoeren van de dispensers, bag-in-box en cartridges. Dat betekent een veel kleinere impact op de gehele keten, terwijl je wel dezelfde kwaliteit biedt.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

coca-cola.jpg