gvo-230918-002.jpg

Horeca

Gastvrij Rotterdam drukbezocht (2)

ROTTERDAM – Op de eerste dag van de horecabeurs Gastvrij Rotterdam bracht Out.of.Home Shops een bezoek aan de beurs en sprak met diverse ondernemers. De 10e editie met meer dan 500 leveranciers en fabrikanten in de food en non-food werd drukbezocht. Wij spraken met diverse standhouders over hun aanwezigheid.

Gerard van Oosbree |

Bij Damhert Nutrition maken ze producten voor mensen met allerlei allergieën en intoleranties. “Er is grote vraag naar bijvoorbeeld lactosevrij en glutenvrij”, zegt Gerhard Rensen. “Toch hebben we grote moeite om onze producten bij de groothandel in de schappen te krijgen. Er zou geen vraag naar zijn maar dat klopt niet. We worden regelmatig rechtstreeks benaderd door bijvoorbeeld ziekenhuizen en leveren dan rechtstreeks. Liever zien we dat deze klanten voor onze producten terecht kunnen bij hun groothandel. We zijn een fabrikant en geen leverancier. Er is een enorme markt voor producten als die van ons. De eerste die toehapt, is spekkoper.”

gvo-230918-026.jpg

Soms is het zoeken naar een fabrikant. Donna Italia maakt gebruik van de stand van Euro Poultry. “Wij hebben geen eigen stand maar wij bundelen de krachten. Onze pizza en pinsa moet wel belegd worden en dat kunnen we nu mooi demonstreren met hun producten. Zo is het een mooie samenwerking waar we ook onze kleine oven kunnen demonstreren die we onze klanten in bruikleen kunnen geven.”

gvo-230918-017.jpg

Ook duurzaamheid komt terug op de beurs. Bij Lonka maken ze lekkere nougat en fudge als leuk alternatief voor een koekje bij de koffie in de out-of-home en horeca. Het meest duurzaam is dat zonder verpakking. “Dat brengen we nu op de markt”, vertelt Xander de Bode. “In de coronatijd moest alles verpakt zijn in verband met de hygiëne. Maar verpakkingen zijn ook milieuvervuilend.” Bij concullega Mondelez een paar stands verderop gaat dat net lukken. “Onze producten met chocolade zijn daar niet geschikt voor”, oppert Leon de Groot. “Dus dat is geen optie. Wel gaan we over van plastic stuksverpakkingen naar een papieren versie.”

gvo-230918-033.jpg

Waar ze ook hard werken aan duurzaamheid en recyclebaarheid is Duni Group met de merken Duni en Biopak. Het bedrijf is in meerdere landen aanwezig en heeft dus te maken met andere wetgeving. “Dat maakt het soms erg lastig. In België mogen we onze servetten aanprijzen als plasticvrij. Er zit in de binder tussen de vier laagje papier een minieme hoeveelheid plastic. Voor Nederland is de norm nul procent”, legt Edgar Schalk uit. “We hebben daar nu een oplossing voor met een binder die gemaakt is uit citrusschillen en mais. Voor onze Biopak producten gebruiken we nu suikerriet met zetmaal als bindmiddel. Wij proberen zo duurzaam en milieubewust mogelijk te produceren.”

gvo-230918-021.jpg

Voor een relatief kleine brouwerij als Alfa uit Limburg is de beurs de uitgesproken plek om horecaondernemers te treffen en kennis te laten maken met hun bier. “Voor ons is identiteit belangrijk, en gezelligheid”, zegt Guido Sultiens. “Wij maken eigenlijk maar vier soorten bier, waarvan er twee seizoensgebonden zijn. Wij willen gewoon niet te massaal zijn. Hier staan wij er voor de horecaondernemer en hopen we goede gesprekken te hebben.”

gvo-230918-042.jpg

De standhouders die wij spraken waren stuk voor stuk enthousiast over Gastvrij Rotterdam. De volgende editie zal deze zeker weer overtreffen. Niet alleen in kwaliteit, maar ook in aantal deelnemers en bezoekers.

Deel 1 van ons bezoek vind je hier.

Bron: Out.of.Home Shops