ROTTERDAM – Op 22, 23 en 24 september is de horeca vakbeurs Gastvrij Rotterdam in Rotterdam Ahoy. Out.of.Home Shops brengt een bezoekje aan de beurs en spreekt met verschillende fabrikanten.
In dit artikel komen twaalf fabrikanten aan het woord. Dit varieert van LA Streetfood, die internationale streetfood producten levert van a tot z, tot het Ministerie van Defensie dat onder meer wil laten zien wat de functie van cateringmedewerker binnen defensie brengt en Qsta: de online foodmarkt voor professionals.
LA Streetfood
Van premiumburgers en hotdogs tot mexican streetfood en desserts. Bij LA Streetfood leveren ze internationale streetfood producten van a tot z. Sauzen en broodjes? Inbegrepen! Dat vertelt Anne van de Laar, inside sales, op Gastvrij Rotterdam aan Out.of.Home Shops. “We ontmoeten hier veel trouwe klanten die we onze nieuwe producten laten proeven, maar daarnaast inspireren we ondernemers en enthousiasmeren we de koks”, vertelt Van de Laar. Met de producten speelt het bedrijf in op de toenemende vraag naar streetfood en gemak. Zo bieden ze onder andere pulled brisket, beef en chicken aan dat niet te onderscheiden is van vers gemaakt. Handig voor de kok: het vlees komt in een vacuümzak in de diepvries en is daardoor lang houdbaar en eenvoudig te portioneren. Gasten van de beurs worden dit jaar verleid met nieuw producten: Tater Tots, Happy Sweet Potatoes, Avocado Fries, Chicken Popcorn, Crunchy Chicken Burger en American Ice Cream Sandwich. Als kers op de taart komen de desserts van Coolhull farm, Ierland. “Echt ambacht”, sluit Van de Laar af.
Mooyman Sauzen
Bij de stand van Mooyman Sauzen kunnen gasten pindasaus met kroepoek proeven. Het bedrijf verkoopt verschillende huisgemaakte producten, maar de focus ligt op pindasaus. “We hebben een kant- en klare variant en een pasta. De kant- en klare variant komt in rollen en aan de pasta hoef je alleen maar water toe te voegen en het product moet op smaak gebracht worden. De pindasaus is zowel glutenvrij als vegan”, vertelt Ilona van der Meijde, salesmanager bij Mooyman Sauzen. Het bijzondere aan Mooyman Sauzen is dat het een familiebedrijf is met eigen receptuur. Hoewel het bedrijf al is opgericht in 1959, zijn de producten pas sinds drie jaar landelijk verkrijgbaar. “Daarvoor verkochten we onze producten alleen in eigen regio.”
Corny Bakers
Corny Bakers heeft een hele grote stand gericht op de Mexicaanse markt. Na twee uur verandert de focus van eten naar een cocktailstand. “We vinden het heel belangrijk om mensen inspiratie te bieden. Door te proeven krijgen ze een idee. Het liefste hebben we daarna natuurlijk dat ze onze producten kopen, maar als ze het ergens anders kopen, is het ook goed, zolang we de kennis over de Mexicaanse keuken maar vergroten. Dit doen we eveneens doormiddel van een workshop die we hier geven”, vertelt Jacco Gasper, salesmanager. Een bijzonder product dat Corny Bakers verkoopt, is een brownie met chili. Deze wordt kant-en-klaar aangeleverd.
Maza
Maza presenteert verschillende producten op hun stand. “We hebben recent onder Maza een vetarme variant met minder knoflook geïntroduceerd. Allergenen worden een steeds groter ding. Cateraars vervangen tegenwoordig steeds vaker boter of margarine met humus, omdat humus weinig allergenen heeft. Deze variant is geschikt voor de lunch en misschien zelfs voor het ontbijt, omdat er dus minder knoflook in zit. Daarnaast presenteren we hier ons biologische assortiment van Florentin en wat salades en sauzen van Hansel. Er is steeds meer vraag naar alternatieven zonder vlees en groothandels willen halalsalades. Daar hebben we allebei op in gespeeld”, aldus Jurjen van der Werf, salesmanager.
Half-Baked
Half-Baked, onderdeel van Fruit Ventures, richt zich op waste. Josimar Barbolina, business developer: “We zitten in ons eerste jaar. In september vorig jaar zijn we gestart met dit concept. De machines zijn werkend vanaf ongeveer mei. Oorspronkelijk begonnen we met B2B, maar we richten ons langzaam steeds meer op de horeca. Half-Baked heeft verschillende groente- en fruitdrankjes, maar de focus ligt op citrusvruchten. Het belangrijkste is dat het vers geperst is en van gered fruit. We gebruiken verschillende manieren om te conserveren.”
Vito
Er staan niet alleen bedrijven met eten en drinken op de beurs, maar ook bedrijven die producten leveren die hiermee te maken hebben, zoals Vito. Vito is onderdeel van Bouhof Horeca en ontwikkelt filters waarmee oliën en frituurvetten effectief en efficiënt kunnen worden gefilterd. Hans Stromberger, adviseur grootkeukenapparatuur, legt uit: “Het filtratieproces duurt slechts zo’n 4,5 minuut per friteuse. Het unieke aan onze filters is dat ze gebruikt kunnen worden bij bedrijfstemperaturen tot 175 graden, terwijl de meeste andere systemen eerst moeten afkoelen tot 110 graden. Bovendien hebben onze filters een fijne structuur van slechts vijf micron.”
Brouwerij Lindemans
Brouwerij Lindemans introduceert op Gastvrij Rotterdam hun nieuwe 0.0% bier. “Wij zijn een familiebedrijf, inmiddels met de zesde generatie aan het roer. We zijn een lambiekbrouwerij: ons bier begint met een basisproduct, waaraan we puur sap van het fruit toevoegen. Dat mengsel laten we een jaar rijpen. Er zitten geen toegevoegde suikers in - alle suikers komen van het fruit zelf. Alle bieren die wij hebben zijn laag in alcohol. Het varieert van 1,1% tot 3,5% en nu hebben we twee 0.0 varianten: Kriek 0.0 en nu sinds kort Pecheresse 0.0. Deze zijn nu al beschikbaar voor horeca en groothandels en in week tien van het nieuwe jaar willen we het eveneens naar de retail brengen. Ik hoor terug dat het echt een product is waarin de smaak van vers fruit terugkomt. We zijn een marktleider in fruitbier”, sluit Kevin Piro, brandambassadeur Nederland en accountmanager Vlaanderen, af.
FLFL
Bij FLFL kun je falafel proberen. De falafel is krokant van buiten en heeft een groene kleur vanbinnen. “Het is glutenvrij, vegan, niet droog en daarnaast vers ingevroren. Je kunt het zowel frituren als in de airfryer klaarmaken. Wij richten ons op B2B. Falafel is een enorm populair product. Ik woon in Amsterdam en ik heb op een klein stukje al zes verschillende zaken zitten die het verkopen”, meent een medewerker van FLFL. Wat FLFL onderscheidt van al die andere zaken? “Allereerst de kwaliteit van het product. Als je op deze hele beurs een betere falafel vindt, mag je hem komen brengen. Daarnaast is natuurlijk de P van prijs belangrijk.” De eigenaren van FLFL zijn eveneens aanwezig. Dat zijn Daan Jochemsen en Jesse Huisman. Jochemsen: “Acht jaar geleden zijn we begonnen. We hebben nu zes fysieke vestigingen in Nederland en een half jaar geleden begonnen we met de verkoop van FLFL aan horeca.”
Ministerie van Defensie
Op Gastvrij Rotterdam is er ook een plekje gereserveerd voor het Ministerie van Defensie. Wat zij hier doen? “Allereerst vinden we zichtbaarheid heel belangrijk”, begint Amilia Pilgram, momenteel recruiter, maar in het verleden van origine militair in de logistiek. “Daarnaast is er veel onwetendheid rondom de functie van cateringmedewerker binnen defensie. Die onwetendheid willen wij verkleinen. Als je passie hebt voor horeca, maar toe bent aan meer avontuur, meer van de wereld wil zien en waarde hecht aan vrede, vrijheid en veiligheid; dan is deze functie perfect. We vertellen uiteraard graag over onze militaire functies, maar we hebben eveneens genoeg niet-militaire functies. Op deze beurs worden we verder veel aangesproken door ondernemers die hun producten aan ons voorstellen. Dat is zeker iets waarvoor we openstaan en toe bereid zijn. We zijn er ook echt voor de ondernemers.”
Guinness
Wanneer we bij de stand van Guinness staan, raken we in gesprek met Yvo Asselman, accountmanager horeca van Multi Bier. Multi Bier is een biergroothandel die zich richt op de distributie van verschillende bieren, waaronder Guinness. Hij vertelt over het belang van het aanspreken van de jongere generatie. “Op TikTok was er laatst een trend rondom Guiness-bier: ‘Split the G’. De uitdaging is dat de schuimkraag exact door de G in het logo moet lopen. Als dit niet lukt, bestellen jongeren gewoon weer een nieuw biertje. Nu hebben ze misschien nog niet zo’n grote portemonnee, maar ze zijn wel de toekomst natuurlijk.”
Qsta
Op de beurs kun je eveneens Qsta vinden. Qsta is de online foodmarkt voor professionals. Hank Koetsier, rayonmanager, noemt het de Bol.com voor de food. “Snelheid, kennis en kwaliteit zijn belangrijk voor ons. Bij ons kun je alles kopen wat te maken heeft met food. We bestaan nu drie jaar, waarvan we twee jaar hebben test gedraaid en één jaar echt actief zijn in de markt. We bezorgen alles zelf. Het is voor horeca, groothandels en voor speciaalzaken. Als je voor 18.00 uur bestelt, dan is het de volgende dag in huis.” Verder is innovatie erg belangrijk voor Qsta, want het is het eerste e-commerce platform voor foodprofessionals waar AI is toegevoegd in de zoekomgeving.
PepsiCo
Al voor aanvang van Gastvrij Rotterdam worden gasten in de watten gelegd door PepsiCo met nacho’s, gemaakt met de welbekende nacho’s. Doynell Mares, accountmanager away-from-home bij PepsiCo, vertelt over de nachotrend. “Van de meest eenvoudige versies met kaassaus en guacamole, tot loaded versies met pulled chicken en beef. We zien overal in de horeca de nacho’s op de menukaart verschijnen. Als gerecht, maar ook bij de borrel”, aldus Mares. Hij is trots op de groei van deze productgroep. “Zelfs bij pretparken kan dit heel goed, Toverland is een van onze klanten.”
Bron: Out.of.Home Shops