photography-4450049_1920.jpg

Heineken maakt meer winst met minder bier

AMSTERDAM – Bierbrouwer Heineken heeft in het eerste halfjaar van 2025 de nettowinst zien groeien met 7,5% tot iets meer dan 1,1 miljard euro. De omzet groeit met bijna 1% naar 17 miljard euro.

Redactie |

De brouwer zet wereldwijd iets minder bier om. De groei in landen als Vietnam, India en Mexico wordt teniet gedaan door de afname in Brazilië, de Verenigde Staten en delen van Europa. De premiumbieren, waaronder Heineken, doen het goed. Vooral in Azië, de Pacific en Afrika groeien de premiummerken hard. Heineken Silver groeide met meer dan 30%, voornamelijk in Vietnam en China. 

Vooral in Europa had Heineken last van moeizame onderhandelingen met de internationale inkooporganisaties. Daardoor was de verkrijgbaarheid van de Heineken-producten niet optimaal. Vorige week werd bekend dat Jumbo en de brouwer na maandenlange onderhandelingen een akkoord hebben bereikt.

Koploper
“Onze gunstige geografische spreiding hielp ons om ons aan te passen aan de aanhoudende macro-economische uitdagingen die van invloed waren op het consumentenvertrouwen en de consumentenbestedingen”, zegt Dolf van der Brink, ceo van Heineken. “Onze Afrikaanse markten waren koploper in de groei van de bedrijfswinst, dankzij sterke portfolio's en een getransformeerde kostenbasis. De winstgroei werd verder gestimuleerd door de uitbreiding van onze portfolio's en distributiegerelateerde winsten in Vietnam, India en China. In Europa hadden langdurige onderhandelingen met retailers tijdelijk invloed op het volume, maar deze waren belangrijk om de toekomstige duurzame ontwikkeling van de categorie te waarborgen. Mexico en Brazilië toonden veerkracht in een zwakkere marktomgeving.”

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops