quinyx.jpg

Horeca

Helft horecamedewerkers ervaart werkgerelateerde stress

AMSTERDAM – Bijna een op de twee horecamedewerkers ervaart op dit moment werkgerelateerd stress. In een onderzoek dat is uitgevoerd door software-leverancier Quinyx zijn 2000 frontliniemedewerkers uit de retail, horeca en logistiek ondervraagd. Van de 400 horecamedewerkers die hebben meegedaan geeft de helft aan dat deze stress invloed heeft op hun inzet op het werk.

Redactie |

Belangrijkste reden voor de stress is het kunnen blijven betalen van de rekeningen. Meer dan de helft van de medewerkers maakt zich zorgen dat hun salaris niet hoog genoeg is daarvoor. Op de tweede plek met 41% staat het gebrek aan flexibiliteit in de werkuren en iets meer dan een op de drie medewerkers heeft last van de blijvende onderbezetting. “Dit onderzoek benadrukt het belang van het aanpakken van de stressfactoren die van invloed zijn op horecamedewerkers. Niet alleen om hun welzijn te bevorderen, maar ook om de efficiëntie en tevredenheid op de werkplek te verbeteren,” aldus Toma Pagojute van Quinyx.

Willen horecaondernemers iets doen aan het verloop onder medewerkers dan zullen ze deze problemen serieus moeten aanpakken. In het onderzoek geeft een op de drie medewerkers aan overwogen te hebben hun baan op te zeggen of te wisselen van baan door de werkgerelateerde stress.

Bron: Out.of.Home Shops

Lees meer over: