DEN BOSCH - Alleen al in ons land wordt jaarlijks 2 miljard kilo voedsel weggegooid. Dit moet en kan anders, vinden horecaondernemers in NoordoostBrabant.
Veel ondernemers nemen al stappen om voedselverspilling tegen te gaan, maar in de dagelijkse praktijk blijkt het lastiger gezegd dan gedaan. Daarom organiseren Regio Noordoost-Brabant (RNOB), Koninklijke Horeca Nederland en Samen Tegen Voedselverspilling in samenwerking met Koning Willem I College en Waste Watchers voor de tweede keer de Horeca Food Waste Challenge Noordoost-Brabant.
In de horeca ligt de focus op de combinatie van lekker eten en drinken met gastvrijheid, maar bij de consument groeit de behoefte aan kennis over de herkomst van ingrediënten en de verspilling in het productieproces. Daarom is het tijd voor verandering in de horeca, waarbij duurzaamheid niet alleen een trend is, maar ook de sleutel tot succes. De vermindering van voedselverspilling is daarom enorm belangrijk: het bespaart zowel geld als kilo’s voedsel en CO2-uitstoot.
Speerpunt
Jan Goijaarts, bestuurlijk trekker Voedsel en Gezondheid van RNOB, is blij met dit initiatief: “Het tegengaan van voedselverspilling is al jaren een speerpunt in onze regio. Goed om te zien dat steeds meer horecaondernemers de uitdaging aangaan in deze challenge. Het resultaat vormt een inspiratie voor meer collega’s én toekomstige horecaondernemers.”
Koning Willem I College
Studenten van de horecaopleiding van het Koning Willem I College zijn ook bij de challenge betrokken. Twan Musters, interim-directeur Voeding, Gastvrijheid & Uiterlijke verzorging: “Binnen de horecaopleidingen van het Koning Willem I College leiden wij onze studenten bewust op, samen werken we aan een duurzame toekomst.”
Tijdens de challenge meten de deelnemers één maand lang elke dag hoeveel voedsel ze verspillen. De resultaten hiervan worden samen met follow-ups gedeeld op de school tijdens de Inspiratiesessie die op 8 april gehouden werd. Op 13 mei wordt hier ook de winnaar van de challenge bekendgemaakt.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.