AMSTERDAM - Recent haalde Thuisbezorgd de woede op de hals van boze restauranteigenaren omdat het de fee verhoogt van 12 naar 13 procent. Gaat het bij bezorgplatforms louter en alleen om geld? Hungry-oprichter Morten Larsen geeft zijn visie.
Geschreven door Roderick Mirande
Machtsmisbruik! Dat woord viel bij de aankondiging van Thuisbezorgd.nl (onderdeel van het wereldwijde Takeaway.com), dat het de commissie op elke bezorging per 1 januari aanstaande met nóg een procent opschroefde. Dat betekent dat van elke 25 euro die Pizzeria Spadaforte of Surinaams eethuisje Spang Makandra in rekening brengen, er 3,25 euro moet worden afgestaan aan Thuisbezorgd. Los nog van de 19 cent administratiekosten die daar bovenop komen.
Volgens Thuisbezorgd-oprichter Jitse Groen kan hij niet anders, vanwege de buitenlandse concurrentie. Tegen de NOS zei Groen: “De prijsverhoging is nodig omdat we internationaal concurreren, we zijn een verlieslatend bedrijf en we hebben te maken met hele grote buitenlandse concurrenten.” Maar restauranteigenaren hebben geen boodschap aan die uitleg. Sterker nog, ze zijn bang dat de macht van Thuisbezorgd steeds groter wordt, en dat de commissie nog veel hoger zal worden.
Als het aan Morten Larsen ligt, gaat dat niet gebeuren. Larsen is de oprichter van Hungry, dat op dit moment actief is in thuisland Denemarken, in Nederland en Ierland. Larsen is een goede bekende in de bezorgmarkt. Hij was managing director van Just-Eat in Denemarken vanaf 2005. In 2011 verliet hij Just-Eat om zijn eigen bezorgbrand op te richten. Out.of.Home Shops sprak Larsen, en vroeg hem naar zijn visie.
Hoe kijk je naar de ontwikkelingen in de Nederlandse bezorgmarkt?
“Wereldwijd - en dat is in Nederland niet anders - is het een groeiende industrie. Dat komt niet alleen door de traditionele portals zoals Just-Eat en Thuisbezorgd, maar ook doordat we nieuwe spelers zien. Denk aan Foodora, Deliveroo en UberEats. De markt is definitief opengebroken, dit is nog maar het begin. De meest recente cijfers voor de Deense markt, die overigens de oudste markt is op het gebied van thuisbezorging, is dat 50 procent van de maaltijden online besteld worden. Daar is Nederland nog niet.”
Wat is de positie van Hungry op de Nederlandse bezorgmarkt momenteel?
“Die van challenger. Ik heb Just-Eat in 2011 verlaten om in 2013 Hungry te lanceren in Denemarken, juist met de bedoeling om challenger te worden. Niet alleen om Just-Eat in Denemarken uit te dagen, maar ook Thuisbezorgd in Nederland en Just-Eat in Ierland (daar heet Hungry Marvin, red.). Je hebt in elke markt een dominante speler, maar je moet minimaal één challenger hebben, en waarschijnlijk meer. Anders krijg je een marktleider die steeds maar commissies blijft ophogen.”
Maar wat is het marktaandeel van Hungry in Nederland?
“Ik kan niet specifiek ingaan op marktaandelen. Die marktaandelen worden ook niet altijd even eenduidig berekend. En er worden klanten ‘gekocht’ - dan heb ik het over de eindgebruikers - met discountmenu’s. Wij kijken vooral naar transaction value en dan denken we dat we nummer twee in Nederland zijn.”
Wat zijn de belangrijkste usp’s die Hungry te bieden heeft aan restaurants?
“Toen we Hungry in 2013 lanceerden was ons doel om een eerlijke prijs te bieden aan zowel restaurants als eindgebruikers. Wij zijn dan ook de goedkoopste aanbieder, niet alleen wat commissies betreft, maar ook wat algemene kosten aangaat. In het algemeen worden wij gezien als bedrijf dat het voor de helft van het geld doet.”
En verder?
“Onze andere usp is service. Wij geloven dat hoe groter je wordt, hoe dominanter ook. Dan wordt de zorg voor het restaurant uit het oog verloren. Wij vinden het belangrijk om op een goede manier met de restaurants samen te werken.”
Waar hebben we het dan over?
“Het gaat om heel basic dingen, de tijd nemen om te praten over het verbeteren van de menukaart. Om samen te kijken waar je geld mee kan verdienen. Een deel is ingebouwd in de software. We kunnen precies zien hoeveel ‘pizza nummer 7’ oplevert. Als een restaurant zestig items voert, maar het geld vooral verdient met tien topsellers, dan moet je het gesprek daarover aangaan. Met een meer beperkte kaart kun je misschien meer verdienen, omdat je de productie optimaliseert; bovendien koop je meer van dezelfde ingrediënten in en behaal je inkoopvoordeel.”
De restaurants waren ‘not amused’ over de commissieverhoging van Thuisbezorgd. Die partij zei dat-ie niet anders kon vanwege buitenlandse concurrentie. Hoe kan Hungry de commissies dan wel laag houden?
“Ja, ik zou hetzelfde zeggen als ik hen was. Maar ik geloof er niets van. Ik zit al lang in deze business en ze vertellen simpelweg niet de waarheid. In Denemarken doen we met Hungry heel veel omzet met onze lage commissie. En dan te bedenken dat zij maar de helft van het aantal orders nodig hebben om dezelfde omzet te draaien!”
Dus hoe doe je dat dan?
“Bij ons moeten restaurants betalen om hoger in de ranking op het platform te komen. Dat is een keuze die ze zelf kunnen maken.”
Is dat een keuze? Zijn ze überhaupt nog vindbaar als ze dat niet doen?
“Jazeker, als je goede service en een goed product biedt, dan ben je sowieso goed zichtbaar. Het maakt jou en mij niet uit hoeveel restaurants er in de buurt zijn. Wat we willen weten is welke restaurants in de buurt de beste zijn, en dat ze voor de beste prijs leveren.”
Wat zijn de belangrijkste obstakels die je bent tegengekomen in het afgelopen jaar?
“Het is vooral een kwestie van geduld. We hebben niet het first mover advantage , en we hebben de tijd nodig om ons verhaal voor het voetlicht te brengen. ‘We zijn er, we zijn goedkoop.’ Kijk, Thuisbezorgd heeft in Nederland zo’n vijfduizend restaurants aan zich gebonden en Hungry zit op dit moment op zo’n tweeduizend (het is verboden om exclusiviteit te eisen, restaurants mogen op meerdere platforms tegelijk, red.). Maar wij hoeven niet de grootste nationaal te zijn om succesvol te zijn. En we hebben een solide basis. Een van onze aandeelhouders is Delivery Hero (een Duits concern dat onder meer bezorgdienst Foodora in de portfolio heeft, red.).
Wat is de grootste zorg van restaurantondernemers?
“Dat de nummer één in bezorging geen interesse in ze heeft, en alleen maar de commissies ophoogt.”
Waarom stappen ze dan niet massaal over naar andere bezorgers?
“Zo simpel is het niet. Als ze in één keer overstappen, raken ze toch een hoop omzet kwijt.”
Dé bezorgnachtmerrie is zompige pizza en slappe friet. Wat doet Hungry om de kwaliteit te optimaliseren?
“Het belangrijkste is de afstand van restaurant naar bezorgadres, dus we zorgen ervoor dat klanten de dichtstbijzijnde restaurants krijgen te zien. We laten ondernemers ook zien middels een interactieve kaart waar de meeste van zijn klanten vandaan komen. We leggen ze het belang uit om lokale bestellingen te optimaliseren, zodat ze kortere bezorgroutes hebben. Voor de rest is de kwaliteit in handen van de ondernemers zelf. En eerlijk gezegd, we zien geen grote issues, de eindgebruiker is behoorlijk kritisch. En dat is uiteindelijk goed voor iedereen.”
Hoe draagt Hungry bij aan een veilige, gezonde en duurzame omgeving?
“Dat is een belangrijk issue. Maar in alle eerlijkheid, daar focussen wij niet echt op. Op sommige plekken is het probleem erg groot en in andere gebieden speelt het niet of nauwelijks. Ik denk dat we nog wel een of twee consolidatieslagen tegemoet zien, dat zal het probleem deels oplossen.”
Waarom zien we nergens fietsen of scooters met het Hungry-logo rondrijden?
“Daar geloof ik niet in. De restaurants waarmee we samenwerken bezorgen zelf.”
Maakt je dat niet kwetsbaar? Zo heb je de bezorging niet in eigen hand en dat kan slecht uitpakken voor de merknaam.
“Ja, dat is wel een probleem, sommigen zullen nooit een goede bezorging doen. Maar het is financieel niet te doen.”
Denk je dat zelf bezorgen uiteindelijk beter is?
“We gaan een consolidatie zien. Voor de meer eenvoudige takeaway-gerechten zullen restauranteigenaren steeds meer zelf bezorgen. Voor meer upmarket fooddelivery zal een enkele bezorgservice - zoals Foodora - overblijven.”
Bron: Out.of.Home Shops