exterieur Market 27.jpg

Onderweg

Interview: Mensen hebben haast op metrostation Noord

AMSTERDAM - Market 27 opende in juni 2023 eindelijk haar deuren. De coronaperiode zorgde voor flink wat vertraging. Al in 2017 werd ondernemer Calvin Choy namelijk benaderd met de vraag of hij een foodcourt wilde openen op metrostation Noord in Amsterdam, waarvan de bouw in juli 2018 werd afgerond. De locatie op het metrostation leent zich goed om passanten, toeristen, forenzen en reizigers van een snack voor de lekkere trek onderweg te voorzien. En dat is precies wat Choy doet.

Nanja Pol |

De nabijheid van een station brengt een gemêleerd publiek met zich mee. Er zijn verschillende entrees waardoor mensen snel verleid worden om binnen te komen om wat lekkers voor onderweg te halen, of om een pitstop te maken wanneer ze trek hebben. Dat ontstaat niet zomaar. Choy heeft de afgelopen maanden diverse stunts en acties uitgehaald om zichtbaar te worden voor de reiziger. Hij zegt: “We grijpen passanten bij de deur. Ik heb op de vloer van de stationshal stickers geplakt die naar Market 27 leiden. Bij een pop-upkoffiebar midden in de hal betaalden passanten voor een kop koffie, maar wij wisten ze binnen te halen door hier gratis koffie te schenken. Dat werkte goed. ‘Wat is het hier leuk’, was de reactie van alle bezoekers”, aldus Choy. “Ik wil met Market 27 een vervanging zijn voor AH to go.” In dezelfde straat zitten ook Boon Pitstop en andere horeca die zich op passanten richten.

Verwachting
Het piekmoment ligt voor Market 27 nu nog in de avond. De locatie wordt dan bezocht door uitgaanspubliek en niet zozeer door passanten en reizigers. De verwachting is dat de rush in de ochtend voor die doelgroep gaat groeien als de locatie wat meer naamsbekendheid heeft. “We praten over 20.000 tot 30.000 mensen per dag die hier langs mijn deuren lopen. Dat is kansrijk voor mijn concept”, aldus Choy. Naast trein-, bus- en metroreizigers komen er ook toeristen, studenten en mensen uit de buurt. Vooral groepjes en gezinnen bezoeken de foodcourt vaak avonds.

Mensen hebben haast
Choy legt het concept uit: “Dat is in één woord te vangen: ‘samenkomen’. In de hectiek van het drukke station creëert Market 27 een plek waar rust is. Mensen die op (door)reis zijn, pakken even hun moment. Toeristen landen hier. Bezoekers van de twee hotels hiernaast weten ons te vinden. En mensen spreken hier af om samen te komen.”
Naast eat-in en take-away, is bestellen en laten bezorgen ook mogelijk. In foodcourt Market 27 zijn verschillende bedrijven van ondernemers gevestigd. Zij huren de ruimte en Choy faciliteert. Het barpersoneel en de runners zijn in dienst van Market 27, het keukenpersoneel staat op de loonlijst van de ondernemers. “Ik geloof niet dat je overal goed in kunt zijn. Doordat er verschillende ondernemers met hun eigen specialisme in de foodcourt zitten, kunnen de gasten eten van allerlei keukens bestellen. Precies waar ze op dat moment zin in hebben.” Choy wil geen fastfoodketens in zijn concept. “Juist die zelfstandige ondernemers zorgen voor authenticiteit en kwaliteit.”

"Juist ondernemers zorgen voor authenticiteit en kwaliteit"
Calvin Choy.jpg

Foodcourt in andere steden
Het concept van een foodcourt past niet alleen in Amsterdam. Ook in andere grote steden, niet per se in de Randstad, zijn plekken aan te wijzen waar Choy zijn concept zou willen uitrollen. “Het duurt wel een jaar tot anderhalf jaar om zo’n foodcourt neer te zetten”, nuanceert Choy. “Het liefst wil ik tussen nu en vijf jaar nog wel een paar zaken openen. Maar de tijd die het vergt, in combinatie met een gezin met opgroeiende kinderen, is een grote uitdaging. Ik heb pas sinds kort echt het gevoel dat privé en werk in balans zijn. Ik wil daarin graag een goed voorbeeld voor mijn kinderen zijn.” Het is een rust die zowel de ondernemer als zijn publiek moeten ervaren volgens hem: “Bij ons kun je snel een hapje eten en weer door. Maar ik merk dat onze gasten vaak langer blijven zitten en nog een extra rondje eten bestellen. Ze realiseren zich dat ze kunnen genieten van waar ze op dat moment zijn. We zijn trots op onszelf dat we dat bij onze gasten teweegbrengen.”

Zes eetconcepten
Het doel van het foodcourt, een grote variatie aan eten bieden, uit zich op Metrostation Noord in de aanwezigheid van zes eetconcepten op één plek: Siam Corner met Thai food, Little Soy met een Japanse keuken, patisserie van La Madeleine, Broodje Amsterdam, de Vegan Bamboo Bar en friet en snacks van Frites Du Nord. De dranken komen van de Coffee Bar en Bubble Tea, en er is een bar met cocktails, frisdranken, wijnen en speciaalbieren. Choy vindt het belangrijk om met de seizoenen mee te gaan, het is volgens hem een wezenlijke factor om kwaliteit te kunnen bieden. Het assortiment in eten en drinken wisselt per seizoen, de evergreens daargelaten. “We zijn begin november begonnen met glühwein aanbieden in de bar van Market 27”, zegt de ondernemer. De amandelcroissant van La Madeleine is de hardloper onder de snacks. “Maar mijn lievelingssnacks zijn toch echt de Thaise viskoekjes,” aldus Choy.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.