SCHIPHOL - Met de presentatie van de jubileumuitgave ‘50 years feeling good on the move’ en de lancering van de nieuwe strategie ‘Creating a place to be’ liet HMSHost International zijn 50-jarig bestaan niet ongemerkt voorbijgaan.
Geschreven door Bart Manders
Een belangrijk doel van de strategie is om de naamsbekendheid van deze wereldspeler in food & beverage te vergroten. Tijdens een jubileumbijeenkomst op Schiphol voor medewerkers, businesspartners, relaties en pers werd niet alleen teruggeblikt op de onstuimige groei van HMSHost in de afgelopen vijf decennia. Het horecabedrijf blikte ook nadrukkelijk vooruit.
In 1967 gestart als Horeca Exploitatie Maatschappij Schiphol (HEMS) is HMSHost anno 2017 uitgegroeid tot wereldmarktleider in food & beverage. Vandaag de dag telt HMSHost in Nederland 112 verschillende horecaconcepten en in totaal 3500 medewerkers. De voornaamste flagshiplocatie van HMSHost is en blijft Schiphol met 76 geëxploiteerde horecavestigingen, waaronder Starbucks en La Place. Maar het horecabedrijf is ook volop buiten Nederlands grootste luchthaven actief. Zo nam het vorig jaar vier van de vijf horecalocaties over op Rotterdam Airport. In totaal achttien Burger Kings en drie La Place-vestigingen zijn overgenomen van NS Retail. In april van dit jaar opende HMSHost bovendien acht nieuwe horecaconcepten in Designer Outlet Roermond.
Nieuwe strategie
Tijdens de jubileumbijeenkomst gaf Marlijn van Straaten, director marketing & communication van HMSHost, tekst en uitleg over de nieuwe strategie ‘Creating a place to be’. Deze strategie is in eerste instantie tot uitdrukking gebracht in de ruim honderd pagina’s tellende jubileumuitgave ’50 years feeling good on the move’. “Voor consumenten is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld om met het vliegtuig een exotische bestemming aan te doen”, verduidelijkte Van Straaten. “Omdat reizen een commodity is geworden, verliezen HMSHost en Schiphol iets van hun charme. Daarom gaan we met HMSHost en alle businesspartners onder het motto ‘Creating a place to be’ het verschil maken door reizigers rust en aandacht te geven. Een luchthaven is een plaats om hen efficiënt te laten vertrekken en aankomen. Met onze horecaconcepten en medewerkers voegen wij hier een extra dimensie aan toe. Onze locaties zijn niet zomaar tussenstops, maar places to be met beleving en gastvrijheid. Om alle gasten een goed horecaaanbod te kunnen bieden, investeren we niet alleen in partnerships met bekende merken als Starbucks, maar ook in eigen brands zoals Grab&Fly.”
Dynamisch bedrijf
Een ander doel van de nieuwe strategie is volgens Van Straaten om de naamsbekendheid van HMSHost te vergroten. “Het zit mij dwars dat HMSHost zich in vijftig jaar tijd heeft ontwikkeld van een lokale organisatie naar een wereldspeler, maar dat bijna niemand in mijn directe omgeving het bedrijf kent”, benadrukte zij. “Heel vaak krijg ik op verjaardagen de vraag: HMS wie? Hierin gaan we verandering aanbrengen. We gaan de naamsbekendheid onder meer vergroten door de komende tijd op specifieke momenten en locaties, zoals horecavakbeurzen, een podium te geven aan HMSHost. In onze jubileumuitgave voor medewerkers, gasten en andere geïnteresseerden, die we hebben laten drukken in een oplage van 3000 stuks, laten we zien dat HMSHost een dynamisch horecabedrijf is. Zowel medewerkers als gasten en businesspartners bieden we een interessant kijkje achter de schermen bij HMSHost. Zo krijgen zij te zien hoe wij invulling geven aan de samenwerking met onze horecapartners.”
Passie & gastvrijheid
Ceo Walter Seib van HMSHost International nam zijn toehoorders tijdens de jubileumbijeenkomst in vogelvlucht mee door de geschiedenis van het horecabedrijf. Deze geschiedenis wordt volgens hem vooral gekarakteriseerd door de grote betrokkenheid van de medewerkers en alle businesspartners. “We hebben vijftig jaar ervaring in passie en gastvrijheid”, benadrukte hij met onverholen trots. “Een bijzondere mijlpaal in onze geschiedenis was 1994, het jaar waarin HEMS door de International Air Transport Association werd uitgeroepen tot beste luchthavenrestaurateur ter wereld. Een jaar later werd HEMS verkocht aan het Amerikaanse Host Marriot. Deze overname zorgde voor een cultuurshock onder de medewerkers. We hebben echter heel veel van deze overname geleerd en uiteindelijk heeft Host Marriot veel nieuwe horecamerken naar Schiphol gebracht."
`Benieuwd naar het complete verhaal? Neem een abonnement op Out.of.Home Shops. Voor informatie: www.outofhome-shops.nl of bel 085 303 76 25.
Bron: Out of Home Shops