Horeca

KHN: Uitdagingen voor horecaondernemers blijven groot

WOERDEN – Koninklijke Horeca Nederland kijkt vol goede moed en vertrouwen naar het jaar 2023. Goede resultaten in 2022 geven horecaondernemers goede moed, maar er zijn nog steeds uitdagingen, voornamelijk financieel, voor de branche.

Gerard van Oosbree |

KHN meldt dat na de twee zware coronajaren de branche vorig jaar weer op het omzetniveau zat van 2019. De omzet was met 25,9 miljard euro net iets hoger dan het jaar voor corona. Fastfoodketens en lunchrooms zaten zelfs ruim boven het pre-corona niveau. Door de hard gestegen kosten van energie en hogere inkoopprijzen en huren waren de verdiensten voor de horecaondernemers beperkt. De rendementen staan volgens KHN ondanks diverse steunmaatregelen zwaar onder druk.

Opleiding
Personeel is een ander pijnpunt binnen de horeca. Er is een grote instroom van nieuwe, jonge medewerkers, maar die hebben meestal geen horecaopleiding. Deze groep ziet de horeca vaak als leuke tijdelijke baan en stromen na een of twee jaar weer uit. Het aantal mensen dat een vakdiploma in de horeca haalt, daalt al jaren. “Als branche ligt daar dan ook een van de belangrijkste focuspunten voor 2023: laten zien hoe waardevol, leerzaam én leuk het is om te werken in de horeca. En dat het ook een zeer geschikte branche is voor een langdurige carrière, volop ontwikkelmogelijkheden”, zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen.

Bron: Out.of.Home Shops

hi-restaurant.jpg