c05056f5f0cac087463f3da566076c59.jpg Rob van Herpen is eigenaar van CaminoR Advies B.V. en auteur van ‘Lekker zakendoen’. Hij schrijft zijn columns zonder gebruik van AI, maar deze keer wel met hulp van zijn vriend Robert Driessen, oprichter WTP Buynamics.

Column: Kijk waar je wat koopt

Het is niet de eerste keer dat een column van mij over prijs gaat. Wellicht is dat mijn oud-inkopersbloed, maar ik sta keer op keer versteld als ik naar de prijzen bij groothandels, horeca en andere out-of homelocaties kijk. Zeker in vergelijking met de prijzen in de retail.

Rob van Herpen |

Gewoon wat voorbeeldjes van de afgelopen weken:
- Bij het lokale tankstation zag ik een Mars liggen, waar ze 10% meer proteïne in hebben gedaan en 40% minder suiker. Prijs € 3,75! Echt waar.
- Kruidvat verkoopt Fisherman's Friend precies voor de helft van de tankstationprijs.
- Als ik bij Lidl mijn boodschapjes doe, kom ik heel vaak horecaondernemers tegen met volle karren groenten en fruit, maar ook olie, rijst en pasta. Werkelijk tientallen procenten goedkoper dan bij welke foodservicegroothandel dan ook.
- Bij de Action verkopen ze halve litertjes Coke en Fanta tegen prijzen waar menigeen jaloers op is. Maar die slimme jongens uit Zwaagdijk zullen daar wel een trucje voor hebben. En dat geldt voor bijna alle foodproducten die deze non-foodreus verkoopt.
- Een kilo 100% Arabica koffiebonen voor € 8 in de actie bij Aldi. Biologisch en Fairtrade. De helft goedkoper dan gelijktijdige actieprijzen in foodserviceland.
- En natuurlijk is dat niet van het merk DE, voorheen onze nationale trots. Dit merk prijst zichzelf totaal uit de markt. Zelfs nu de wereldkoffieprijzen (zowel Robusta als Arabica) heel fors zijn gedaald vanaf februari, durven zij met de zoveelste prijsverhoging te komen. Ben benieuwd wat haar nieuwe Amerikaanse moeder ermee gaat doen… Van de andere kant, als de inkoper tegenwoordig gewend is om maar ‘ja’ te zeggen, zodat hij het weer kan afvinken, zie ik deze strategie nog wel even doorgaan. Uiteindelijk zal de ‘eindklant’ vanzelf afhaken.
- Halve liters Duits bier net over de grens halen, bespaart kroegeigenaren veel geld. De prijs is simpelweg de helft van een actieprijs bij de Nederlandse groothandels. Ik ken er dan ook een paar die elke maand – om beurten - met een bus vol handel terugkomen. Toch lekkere marge; € 0,85 inkoop en voor € 4,95 tot € 5,75 verkopen. Dan nemen ze ook nog een paar traytjes Red Bull mee. € 0,90 inclusief btw en… cashen maar. Natuurlijk zonder statiegeld, maar zolang je ze als mixdrankje gebruikt, kraait er geen haan naar. En het is natuurlijk ook een goedkope bakplaatreiniger!

Dat laatste voorbeeld, Red Bull, kunnen we nog verder uitlichten. Als je wat berekeningen maakt, doet deze gigant een omzet van zo’n € 11 miljard met een geschatte winst € 1.3 miljard. Dat zijn zo’n 12,6 miljard blikjes. Een simpele deling (alleen blikje): verkoop Red Bull aan distributeur is gemiddeld € 0,87 per blikje.
Uit marktonderzoek blijkt dat de grotere distributieklanten € 0,94 tot € 0,96 betalen. De kostprijs van een blikje Red Bull is € 0,18. Deze is gebaseerd op de gemiddelde materiaalprijzen van de laatste twaalf maanden. Fluctuaties in commodity- en transportprijzen leidden de afgelopen jaren tot verschillen van maximaal € 0,02. De prijs varieert tussen de € 0,18 en € 0,20. Met als belangrijkste cost drivers de ingrediënten en het blikje met bijna € 0,10 van de totale € 0,18. Gemiddeld in deze industrie wordt ruim 5% winst gemaakt, maar bij Red Bull ligt dit significant hoger. Als we de kostprijs van € 0,18 afzetten tegen de verkoopprijs van € 0,94, dan is de brutomarge voor Red Bull hoger dan 500%. Daar kun je aardig wat Formule 1-autootjes van laten rijden!

Dat vervolgens de verdeling in marge en de bepaling van verkoopprijzen absurd is binnen het speelveld van (non-food)retailers, horecagroothandels, tankstations en kroegen mag duidelijk zijn. En dat geldt eigenlijk voor nagenoeg alle producten.
Kijk dus waar je wat koopt, het is anno 2025 de moeite waard!

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.