Kruidenier Foodservices in de problemen

ROTTERDAM – Kruidenier Foodservices verkeert in financiële problemen en heeft surseance van betaling aangevraagd. Dat melden bronnen rondom het bedrijf. De grootste Kruidenier-klant Albron is vanochtend door concurrent Sligro beleverd.

Willem-Paul de Mooij |

Dat laatste gegeven bevestigt Willem-Jan Strijbosch, directeur foodservice van Sligro tegenover Out.of.Home Shops. Strijbosch merkte deze week al dat concurrent Kruidenier Foodservices de leveringen niet meer kon garanderen. De Albron-locaties zijn daarom vrijdagochtend door Sligro beleverd. Albron is de grootste klant van Kruidenier Foodservices en daarmee ook cruciaal voor de omzet van het bedrijf. Omdat er al langer geruchten waren over de positie van Kruidenier is het waarschijnlijk dat de grote cateraar achter de schermen al een noodscenario had klaarliggen voor levering. De keuze voor Sligro is dan een logische, omdat er met die partij al een relatie bestaat, want Albron wordt op de Center Parcs-vestigingen reeds beleverd door Sligro. Albron zelf heeft aangegeven later op deze berichtgeving te reageren.

Ware run op klanten
Maar bij Albron is het niet gebleven, zegt Strijbosch. "Wij zijn gisteren door heel veel klanten van de noodlijdende groothandel gebeld met de vraag of wij kunnen leveren. Veel hebben we doorverwezen naar onze zelfbedieningsgroothandels, omdat we niet aan alle verzoeken kunnen voldoen op zo’n korte termijn.” Volgens Strijbosch is er vanuit de foodservicegroothandels in de markt een ‘ware run’ op Kruidenier-klanten ontstaan donderdag en vrijdag. Ook Deli XL heeft vrijdag reeds klanten uit de Kruidenier-stal beleverd.

Terughalen
Meerdere goed ingevoerde bronnen rondom Kruidenier Foodservices melden aan Out.of.Home Shops vrijdag dat leveranciers sinds gisteren druk bezig zijn met het terughalen van producten. Dat blijkt uit berichten vanuit fabrikanten, andere groothandels en ook FNV Bondgenoten heeft deze signalen ontvangen, zegt Frans de Beer van FNV Bondgenoten. "We proberen de directie te spreken te krijgen, want nu baseren we ons vooral op geruchten. Wel hebben we bevestiging van leden dat de salarissen van februari gewoon zijn betaald". Kruidenier heeft zelf nog altijd niet op de berichtgeving gereageerd. "We weten nog niets en niemand mag op dit moment commentaar geven, ook niet de directie", aldus een telefoniste op het hoofdkantoor vrijdagochtend.

Voortbestaan
De groothandel is de afgelopen tijd bezig geweest om het voortbestaan van de organisatie veilig te stellen. In het kader daarvan hebben er ook fusie- en samenwerkingsgesprekken plaatsgevonden. Deze hebben waarschijnlijk tot niets geleid, want het bedrijf heeft donderdag uitstel van betaling aangevraagd en vrijdag zou de curator er mogelijk al op de stoep staan.

Afgelopen tijd
De groothandel is de afgelopen jaren bezig geweest om het bedrijf weer steviger op de kaart te zetten. Zo lanceerde Kruidenier Foodservices een aantal nieuwe formules in verschillende segmenten van het foodkanaal. In november vorig jaar toonde de levensmiddelengrossier uit Rotterdam zich nog zeer ambitieus. Zo zou Kruidenier zich willen begeven op de markt voor buurtsupermarkten en rijdende winkels. Hiermee ging het de concurrentie aan met groothandel Van Tol en formules als Spar, Dagwinkel en Troefmarkt. Ook lanceerde het bedrijf een aantal nieuwe concepten op de Hogeschool Rotterdam. Anderzijds verloor Kruidenier ook klanten.

Waardering
In de markt klinkt uit meerdere bronnen respect en waardering voor het werk van eigenaar Peter Kruidenier van Kruidenier Foodservices de afgelopen jaren en er is teleurstelling in de markt over de huidige ontwikkelingen.

UPDATE
Inmiddels heeft Kruidenier gereageerd op het nieuws. De groothandel werkt aan een doorstart. Ook Albron heeft de leveringen door Sligro bevestigd

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops

kruidenier.jpg