Esso Raap.jpg In een opwelling zei Marco Raap in 1997 ‘ja’ tegen een bakery in het Esso-tankstation van zijn ouders en die beslissing heeft goed uitgepakt.

Esso Raap: 'bakery was een goede zet voor de toekomst’

WENUM-WIESEL – Esso Raap zit al meer dan vijftig jaar gevestigd in Wenum-Wiesel. Inmiddels staat dit tankstation onder leiding van Marco Raap. Al sinds het begin verkopen ze snacks, aanvankelijk nog vanuit de magnetron. Vervolgens waren ze de eerste met een bakery binnen Esso en begonnen ze met frituren.

Rosanne Wormgoor |

Het waren de ouders van Raap die toentertijd zijn gestart met het tankstation. “Ik loop vanaf mijn jonge jaren al mee binnen het bedrijf. Als kind mocht ik bijvoorbeeld het snoep aanvullen. Vanaf mijn twintigste kreeg ik meer serieuze taken binnen het bedrijf, zoals administratie en bestellen. Tussendoor heb ik nog gestudeerd. Ik studeerde aan de Hogeschool voor Toerisme en ben daarna veel gaan reizen: de hele wereld over als reisleider. Maar ik werkte ook nog steeds bij het tankstation als ik in Nederland was. Rond mijn dertigste heb ik het stokje overgenomen van mijn ouders. Dat doe ik nu al ongeveer twintig jaar”, aldus Raap.

Eerste bakery
Raap blikt terug in de tijd. “In 1997 waren wij de eerste met een bakery binnen Esso”, zegt hij. “Ik weet niet of we ook de eerste waren binnen Nederland, maar sowieso de eerste binnen Esso. Het bedrijf kwam met een nieuw concept. Toen mijn ouders op vakantie waren, kwam er hier iemand binnenlopen en die vroeg aan mij: willen jullie een bakery? Ik had dat tijdens mijn reizen in het buitenland al gezien bij tankstations en vond het eigenlijk wel een goed idee. Voor ik het wist, had ik ja gezegd en mijn handtekening eronder gezet. Toen mijn ouders terugkwamen, vroegen ze 
aan mij: wat heb jij nou gedaan? Uiteindelijk waren ze er wel blij mee, want het was een goede zet voor de toekomst.”

Snacks uit de magnetron
Voordat de bakery kwam, hadden ze bij Esso Raap al snacks. Die kwamen toen uit de magnetron. “We hadden destijds nog geen frituur”, weet Raap te vertellen. “We maakten hamburgers uit de magnetron en snacks zoals gehaktballen. Toen we de bakery kregen, hebben we een goede opwarmkast aangeschaft en zijn we gaan frituren. De bakery heet Joe’s Bakery en Snacks, vernoemd naar mijn zoon.” Voor het assortiment laat hij zich vaak inspireren door klanten en leveranciers. Die komen bij hem met ideeën. Verder is het assortiment niet enorm veranderd door de jaren heen. Alleen producten van andere leveranciers, omdat de kwaliteit elders beter was of leveranciers ermee stopten. 

Er is een breed assortiment met verschillende snacks beschikbaar. “Het verse brood is van de beste bakker in Apeldoorn: Toet de Echte Bakker. Hier hebben we ook saucijzenbroodjes van. We hebben kaasbroodjes en frikandelbroodjes van Délifrance. Daarnaast hebben we kroketten van Van Geloven en van Van Dobben. We hebben hamburgers en gehaktstaven van Van Oers. Daarnaast hebben we satékroketten, kipsaté, frikandellen, kaassoufflés, bamischijven, kipcorns en kipburgers. Dat is een beetje het assortiment. Je bent uiteindelijk ook ruimtegebonden. We hebben één warmhoudkast voor in de shop en één achter. Meer kunnen we niet kwijt. We bakken wel op een gegeven moment bij. Het zijn trouwens echt goede warmhoudkasten; de producten blijven lang goed en lekker”, meent Raap. 

Gemak en snelheid
Het bestverkochte product? “Gewoon een normale kroket”, antwoordt de eigenaar van Esso Raap. “Daar gaan een aantal dozen in de week van doorheen. Dat zie je ook qua bestellingen. Vrijdag hebben we altijd veel orders van onder andere bedrijven uit de buurt. Die bestellen veelal een zacht, wit broodje met een kroket. Dat is gewoon een topper.” Raap ziet niet echt trends op het gebied van snacks. “Ik heb wel eens kipnuggets geprobeerd, maar dat verkoopt hier niet. Mensen willen gemak. Het moet niet te lang duren en het moet makkelijk mee te nemen zijn. De hamburgers en kipburgers frituren wij. Vroeger zeiden we dan nog wel eens: we moeten het broodje nog even klaarmaken. Dan hebben mensen al gelijk het idee dat het te lang duurt, terwijl het broodje maar twintig seconden in de magnetron moet. Dus tegenwoordig zeggen we dat niet meer en tegen de tijd dat ze hebben afgerekend, is het klaar.”

McDonald’s friet
De verkoop van snacks is niet enorm belangrijk voor Raap, maar het hoort er wel bij, vindt hij. “In combinatie met de bakery werkt het goed. Het is een mooie kruisbestuiving. Klanten willen vaak een snack én een broodje. En je hebt altijd wat te eten in de winkel. Rond een uur of drie à vier is het vaak wel op. Maar dat is ook het moment dat mensen naar de cafetaria gaan. We verkopen eveneens patat. Dat ligt nog niet klaar in de warmhoudkasten, dus dat moet ter plekke nog gemaakt worden. Klanten bestellen vaak patat als ze iets meer tijd hebben, maar daar worden we niet rijk van. Er zit een patatzaak een paar honderd meter verderop, maar het is toch fijn dat je het kunt aanbieden. We hebben goede friet van hetzelfde merk als McDonald’s: McCain.”

De verkoop van snacks wordt beïnvloed door het moment van het jaar. Richting de zomer verkopen ze bij Esso Raap minder snacks in de middag, maar daar tegenover staat wel dat er meer ijs verkocht wordt. “In de winter verkoop je sowieso gewoon meer snacks. Als het koud is, dan willen mensen graag iets warms vasthouden. Maar op zich loopt de verkoop van snacks het hele jaar door”, vertelt Raap. Of hij nog iets doet om de omzet van zijn snacks te vergroten? “Een beetje. Ik bied wel combinatiedeals aan, bijvoorbeeld een snack met een broodje en een drankje erbij.”