DORDRECHT - McDonald’s is allang niet meer friet plus Big Mac halen, snel zitten, hap-slik-weg en er weer vandoor. Voor kinderen loopt een speeljuffrouw rond en ook de rustzoeker die met koffie binnen handbereik z’n e-mail wil checken is welkom.
De McDonald’s die 1 januari openging in het stadscentrum van Dordrecht staat model voor de nieuwe gastvrijheidsformule en multidoelgroepenbenadering van de fastserviceketen. Bij het raam aan de voorgevel staan royale loungestoelen opgesteld. Ze worden bezet gehouden door meiden die kletsen, lurken aan een milkshake en onderwijl driftig hun smartphone in de gaten houden. Haast lijken ze zich niet te maken.
Hostess
Boven botvieren kinderen hun energie op de speelkooi en laten anderen zich schminken door een hostess van McDonald’s. De inzet van deze dame is een bewuste keuze geweest, aldus eigenaar Pieter Honing die ook een McDonald’s aan de noordkant van Dordrecht runt. “Mensen willen tegenwoordig een hoffelijke service. Zij biedt mensen gratis kopjes koffie aan, vraagt of iemand een extra servetje nodig heeft en deelt vlaggetjes en ballonnen uit aan kinderen.”
De McDonald’s aan het Dordtse Bagijnhof zat tot 1 januari op een locatie precies aan de overkant van de straat. De zitcapaciteit is door de verhuizing verruimd van 140 naar nu 270 gasten. Ondanks de grootte van het stadspand heeft de interieurarchitect een knusse sfeer overeind weten te houden, door gebruik te maken van hoekjes en gevarieerde zitopstellingen.
Dimlicht
De eigentijdse kleurstelling is vooral bruin, met combinaties van zachtrood, olijfgroen en wit. In de zaak wordt veel met sfeervol dimlicht gewerkt. De voorgevel is afgewerkt met grijze betonverf, wat heeft geleid tot een smaakvolle historische uitstraling. De naam van McDonalds staat bescheiden maar doeltreffend op de voorgevel : alleen het woordmerk in wit, naast de beroemde ‘golden arcade’.
McDonald’s wil in 2013 al z’n instores over hebben op dit nieuwe concept.
Bron: Out.of.Home Shops