AMSTERDAM- McDonald’s gaat haar samenwerking met het Ronald McDonald Kinderfonds een structureler karakter geven. De fastfoodketen doneert niet meer jaarlijks één financiële bijdrage aan het kinderfonds, maar geeft vanaf vandaag 5 cent van elk verkocht Happy Meal aan het fonds.
“Jaarlijks worden er zo’n tien miljoen Happy Meals verkocht. Als je dit omrekent verdienen we daarmee zo’n 8.333 nachtjes slapen in een Ronald McDonald Huis”, vertelt Eunice Koekkoek, woordvoerder van McDonald's. De fastfoodketen werkt al ruim dertig jaar samen met het fonds dat ervoor zorgt dat kinderen die in het ziekenhuis verblijven, hun ouders dichtbij hebben. Naast de financiële bijdrage ondersteunt McDonald’s het fonds op tal van andere manieren. De restaurantketen neemt bijvoorbeeld zitting in de Raad van toezicht en besturen van de lokale Ronald McDonald Huizen.
Duurder
De nieuwe manier van ondersteuning betekent niet dat de Happy Meals 5 cent duurder worden, stelt Koekkoek. “Nee, McDonald’s en de franchisenemers doneren die 5 cent per Happy Meal. Voorheen deden we altijd een donatie per jaar, nu geven we het fonds het hele jaar door de aandacht. En als er meer Happy Meals verkocht worden, gaat er ook meer naar de Ronald McDonald Huizen.” De franchisenemers van de fastfoodketen zijn volgens de woordvoerder ook erg enthousiast over de actie. “Onze franchisers zijn het liefst zo lokaal mogelijk betrokken en vinden het belangrijk een bijdrage te leveren aan de maatschappij.”
Kaartje
De nieuwe manier van doneren werd vandaag in alle McDonald’s-restaurants gevierd. Iedere gast ontving zijn bestelling in een speciale Happy Meal Box met een persoonlijk kaartje van ouders die van een Ronald McDonald Huis gebruik hebben gemaakt.
Bron: Out.of.Home Shops