section1_page4_article5_1.jpg

Onderweg

Moderne technologie heeft snackwand flinke boost gegeven

NIEUWVEEN – Een kroketje uit de muur, wie is er niet groot mee geworden? De snackautomatiek wordt tegenwoordig meer ingezet dan ooit. Op het station, in het ziekenhuis en bij de tankshop, waar vind je ‘m niet? Maar waar de muur voorheen altijd was gevuld met frikandellen en een berenhap liggen er tegenwoordig ook gezonde snacks in. Is dat het geval, dan heetie food wall. Is er een revolutie gaande in de wereld van de automatiek? En zo ja, wat gaat daaraan vooraf ?

Renée Salome |

De automatiek bestaat al sinds het begin van de vorige eeuw, maar nam een vlucht in de jaren vijftig. Toen niet veel later de snackmuur op veel plaatsen uit het straatbeeld verdween, leek in Nederland de populariteit alleen maar te groeien. Sommigen mensen stellen zelfs dat de ‘vreetmuur’ een typisch Nederlands fenomeen is. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan snackbarketen Febo, die de eerste automatiek in 1960 in Amsterdam opende en verantwoordelijk werd gehouden voor de grote snackmuurdichtheid in de hoofdstad. Die snackmuren zijn er nog steeds, maar hebben gezelschap gekregen van allerhande vendingmachines met verschillende producten. Hoe duidt food consultant Rob Doorn, die onder andere voor GemaQ werkt en zich als zodanig veel op petrol richt, deze groeiende belangstelling?
“Eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat ik ze meer zie. Klopt, het aantal onbemande tankstations groeit, maar dat zijn meer vendingmachines. De holding time van een warme snack is daar ook naar. Je kunt hem niet de hele dag laten liggen, je hebt dus altijd wel iets van een bezetting nodig bij de snackmuur. In een koude vendingmachine blijven je producten veel langer goed.” En de fresh food wall dan? “Die werken heel goed op sommige locaties, maar de realiteit is dat de automatieken binnen petrol nog steeds om warme snacks draaien. Er is nauwelijks vraag naar healthy snacks bij de tankstations. De meeste mensen komen er in hun eentje en kiezen daar voor een guilty pleasure. Lekker anoniem. Een blikje Red Bull, een gehaktstaaf. Mensen willen wel vers eten zien, maar het niet eten”, stelt Doorn. Dat wil niet zeggen dat tankshops zich niets aantrekken van de stromingen in de maatschappij. Ook hier zijn formules bezig hun assortiment gezonder te maken. Het blijkt alleen nog niet goed te verkopen.

section1_page4_article5_2.jpg


Omzet
Volgens Roger Bloem, (fast-) foodmarketeer met jarenlange ervaring voor onder meer Smullers en Burger King, wordt de groei van het aantal snackautomatieken vooral gedreven door een tekort aan personeel. Hij herkent het beeld van meer andere spelers op de markt, die de traditionele snackmuur kopiëren voor hun gezondere assortiment. Hij is dan ook de eerste om de loftrompet op de snackautomatiek te steken: “Deze vendingmachine genereert een goede omzet. Dat werkt aan twee kanten: enerzijds scheelt het personeelskosten, anderzijds weet je goed wat de omzet per rij is – een makkelijke rekensom als je je rijen uit wil breiden.” De uitdaging ligt in de indeling van de kolommen, laat Bloem weten. Alle snacks in een kolom moeten namelijk dezelfde prijs hebben. Uitbreiding is daarom dubbel zo lucratief; door meer rijen in te kunnen delen, kun je je assortiment verbreden en heb je ruimte voor duurdere producten. Over die producten wil Bloem ook nog wel een boekje opendoen. “Vrouwen eten meer kaassoufflés dan mannen op het treinstation. En bij de tankstations is het de gehaktstaaf die veel gegeten wordt. Vooral door vrachtwagenchauffeurs, met satésaus. En ze bestellen er direct twee.” Nog een leuk feitje: de snacks worden aan de achterkant de hele tijd verplaatst. Dat komt omdat klanten steevast kiezen voor de snacks uit de luikjes die zich op ooghoogte bevinden. Juist die worden steeds aangevuld met snacks die hun reis naar de consument ergens onderop begonnen. “Het is dus het best om de snacks onderop te kiezen, die zijn het meest vers”, zegt Bloem lachend.

"Snacks uit een automatiek genereren zeker een goede omzet"
section1_page4_article5_3.jpg

Het is goed geld verdienen met de snackmuur. Juist met snacks. “’Als je het niet kan frituren, gaat het te lang duren’, was mijn Smullers-mantra. Het is heel simpel: een broodje maken kost drie minuten, in dezelfde tijd heb je vijf porties friet geschept. Je wil die omloopsnelheid erin houden”, legt Bloem uit.

Alles uit de automaat
Maar er is meer: “De snackautomaat werkt supergoed, maar voorheen was die afhankelijk van kleingeld. Ik deed er ooit onderzoek naar en ontdekte dat sommige users de hele dag bezig waren met het verzamelen van muntjes voor de treinreis terug. Smullers was de eerste die overging op contactloos betalen en dat heeft de omzet zo’n boost gegeven! De moderne technologie heeft de snackautomatiek heel toegankelijk gemaakt. Het is zo doorontwikkeld dat alles van gekoeld tot 90 graden kan worden aangeboden”, zet Bloem uiteen. Volgens hem is het trouwens niet Nederland, maar Japan dat de grootste is in de wereld van de automatiek: “Door de vergrijzing zijn in Japan steeds minder mensen beschikbaar voor simpele kassawerkzaamheden, maar ook hun fascinatie voor techniek speelt een rol in de populariteit van vendingmachines. Je kunt er letterlijk alles uit een vendingmachine halen, op iedere denkbare plek.”

'Als je het niet kan frituren, gaat het te lang duren'



En gemak dan? Hoe belangrijk is de wens van klanten om direct op hun wenken te worden bediend voor de toename van het aantal snackmuren? “Dit is zeker een reden waarom het op het station zo goed werkt. De gemiddelde treinreiziger heeft 7 minuten overstaptijd, dan is een automatiek heel aantrekkelijk om even iets te eten en toch nog je trein te halen”, zegt Bloem. En hij heeft nog een reden, hoewel hij hier geen data of cijfers over heeft: “Als ik ook naar mezelf kijk, denk ik dat mensen vaak niet uit hun flow willen worden gehaald. Soms heb je geen zin in menselijk contact, wil je even niet praten, maar gewoon je podcast afluisteren, in je eigen bubbel blijven.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: