IVOORKUST – Kumasi Drinks heeft in samenwerking met de Chocolonely Foundation en ETG/Beyond Beans de eerste fabriek in Ivoorkust geopend waar op grote schaal cacaofruitsap verwerkt wordt. Hier wordt het normaal weggegooide witte vruchtvlees van de cacaoboon verwerkt tot smaakvol ingrediënt.
Cacaoboeren die leveren aan de fabriek krijgen op deze manier een extra inkomen. Kumasi, dat al frisdranken op de markt brengt die gemaakt zijn van cacaofruitsap, nam het initiatief voor de fabriek. Medeoprichter Linda Klunder verhuisde twee jaar geleden naar Ivoorkust om ter plekke de fabriek op te zetten. Vanaf september gaat de fabriek al 30.000 liter leveren aan de eerste grote afnemer, het Ivoriaanse juicemerk Ivorio. Volgend jaar zal de productie al groeien naar 300.000 liter.
Extra verdienen
Kumasi-initiatiefnemer en medeoprichter Lars Gierveld: ”Want hoe meer cacaofruitsap er gebruikt wordt, hoe meer boeren extra verdienen. Het is eigenlijk belachelijk dat al die tijd alleen de bonen werden gebruikt en het fruit werd weggegooid. Zeker als je bedenkt dat het gewoon een exotische vrucht is met een friszoete tropische smaak en dat de meeste cacaoboeren bovendien niet fatsoenlijk rond kunnen komen van alleen de cacaoboon.”
ETG/Beyond Beans traint de meer dan vijfduizend boeren die straks hun cacaofruit aan de fabriek gaan leveren. Zij ontvangen zonder extra werk een rechtstreekse betaling voor het sap dat zij aanleveren. De Chocolonely Foundation is een van de ondersteuners van het project. De organisatie is zelfstandig, maar wel gelieerd aan chocolademerk Tony's Chocolonely. De foundation krijgt één procent van de jaarlijkse omzet van het merk.
Domino-effect
Anna Laven, head of the board Chocolonely Foundation: ‘’De kracht van dit partnerschap zit in het domino-effect: veel van de boeren met wie Tony’s samenwerkt, profiteren nu ook van het persen van cacaosap, waardoor zij extra inkomen genereren uit dezelfde cacaobonen. Dat is een belangrijke stap richting hogere inkomens en een eerlijkere sector. Samen bouwen we aan sterke, veerkrachtige cacaogemeenschappen en een chocolade-industrie waarin gelijkheid de norm is, niet de uitzondering’’.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops