Dick Slootweg, de ceo van Bidfood, gaf in een interview voor het FoodService Instituut Nederland (FSIN) aan: ‘Wij zijn heel positief over de wetgeving, de registratie-activiteiten die gevraagd worden in het kader van CSRD. Het zijn zaken die we ook echt zelf willen vertalen in integreren in goede businessmodellen. En we zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid winstgevend is te maken en uiteindelijk ook kostenbesparing kan betekenen voor ondernemers.’
Veel foodservicegroothandels en hun afnemers willen hun CO2-uitstoot duurzaam aanpakken op basis van het Science Based Targets Initiative. Zij committeren zich aan de langetermijndoelstelling om in 2050 volledig klimaatneutraal te zijn. Dat is bij foodservice een hele uitdaging. Bijna alle emissies zitten namelijk buiten de deur.
Bedrijven kunnen hun klimaatvoetafdruk berekenen met het Greenhouse Gas (GHG) Protocol. Dit is de internationale standaard voor het opstellen van de klimaatvoetafdruk van een bedrijf. Scope 1-emissies zijn de directe CO2-emissies die zijn uitgestoten. Denk aan CO2 dat vrijkomt bij de verwarming van magazijnen en kantoren of diesel in de vrachtauto’s van het bedrijf. Volgens McKinsey is dat in de foodretail 2,5% van de totale emissies. Die pak je aan met minder derving, duurzame magazijnen en kantoren, duurzame winkels, anders verpakken en duurzaam transport.
De scope 2-emissies komen van energie, zoals de CO2-emissies die vrijkomen bij het maken van elektriciteit. De uitstoot van deze broeikasgassen vindt ergens anders plaats, maar is wel direct toe te wijzen aan het verbruik van het bedrijf. McKinsey heeft ook dit berekend. Dat is 4,4% van de totale emissies. Dat is een kwestie van duurzaam inkopen.
De overige 93% zit in scope 3. Welke rol je hebt in de keten, is voor veel groothandels nog een moeilijk verhaal. Dat zijn alle CO2-emissies in de operaties bij leveranciers en klanten. Dit zijn bijvoorbeeld de grondstofwinning van de producten die je verkoopt, het transport van producten, de productieprocessen bij leveranciers, dienstreizen en de verwerking van afval. Hiervan komt 64% van toeleveranciers. Met hen kun je natuurlijk goede afspraken maken over het terugdringen daarvan. Dan moet de kwaliteit van de aangeleverde data voor alle rekensommen wel volledig en nauwkeurig zijn; welke maatregel heeft impact?
Scope 3 omvat ook de uitstoot bij de afnemer. Dat is in de levensmiddelensector 29%. Dit komt door wat consumenten thuis weggooien en de energie die ze gebruiken bij koken. In foodservice zal dit niet anders zijn. De klimaatneutrale ambities betekenen dus dat je moet nadenken over hoe je als groothandel met je assortiment, versheid, logistieke aansluiting op dark kitchens en communicatie moet omgaan bij de klimaatambities. Je verantwoordelijkheid stopt niet bij de levering aan de deur.
Walther Ploos van Amstel
is lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.